rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Wednesday, 8 February 2012

Muhasabah Diri

MasyaAllah. Begitu cepat masa meninggalkan kita. Hari ni, 8 Februari 2012 adalah hari ke 39 dalam 2012. Secara matematik nya, sudah lebih 10% dari 2012 telah pun berlalu. Benarlah firman Allah yang bermaksud;

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan orang-orang yang beriman dan mereka yang beramal soleh, dan (mereka) yang berpesan-pesan kepada kebenaran, dan berpesan-pesan kepada kesabaran." (Surah Al-'Asr, Ayat 1-3)

Entah kenapa, semakin hari saya rasa macam makin jauh dari Allah. Nauzubillah. Astaghfirullah al azim. Entah kenapa, saya merasakan buku amalan saya macam makin buruk. Kalau dalam report card time-time sekolah dulu, mungkin penuh dengan dakwat merah.

Allah. Begitu malu diri ini. Astaghfirullah al azim..

Dulu. Time study, paling kurang, seminggu akan ada satu solat sunat yang saya buat. Paling-paling cikai pun solat sunat hajat.

Sekarang? Sebulan sekali pun payah. Jangan kata solat sunat, solat yang wajib pun liat nya nak tunaikan! Ya Allah, agaknya dah penuh dengan setan kot dalam perut neh! Astaghfirullah al azim!!

Dulu. Puasa sunat saya memang rajin. Bukan saya nak membangga diri, takde niat, cuma sekadar bermuhasabah diri sendiri. Tapi itu dulu. Once upon a time.

Sekarang ni, susah benor nak puasa sunat. Asyik makan, makan, makannnnn aje! Tak sedar-sedar diri badan dah naik. Haa.. Padan muka saya!

Dulu, tiap kali lepas solat Maghrib, saya akan pastikan saya dapat habiskan baca sekurang-kurangnya dua muka surat dari Al-Quran.

Sekarang. Nak selak kulit Al-Quran tu pon payah bebenor!

Astaghfirullah al azim ya Allah!!

Kenapa teruk sangat saya sekarang ni? Kenapa dah jadi macam orang Jahiliyah dah saya ni? Nauzubillah ya Allah!

Ya Allah, tolonglah ya Allah.

Mungkin saya akan salahkan masa. Ohh.. Saya takde masa. Ohh.. Saya sibuk kerja. Ohh.. saya letih.. Itu ini.. Blablabla..

Tapi, tak sedarkah saya betapa banyak saya berhutang dengan Allah. Nikmat hidup yang diberikan terlalu banyak kepada saya. Tak tahu kah saya untuk mengucapkan syukur?

Astaghfirullah al azim!

Ini lah manusia. Hanya ingat Allah bila dalam kesusahan, bila dalam kesulitan. Maafkan saya wahai Allah!

Mungkinkah sebab terlalu banyak gelak, hati saya dah jadi keras? Sinar iman dah tak dapat masuk dalam hati saya? Ya Allah!! Janganlah Kau hukum aku begitu wahai Allah. Tolonglah hambaMu ini. Kembalikan aku ke jalanMu yang Kau redhai ya Allah!

"Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad s.a.w) dan juga kepada Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. Dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab- kitabNya, dan Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya." (Surah An-Nisa', Ayat 136)

Nauzubillah. Jauhkan saya dari kesesatan. Tetapkanlah iman ku ini ya Allah!

Inilah namanya iman senipis kulit bawang. Makin hari bukan makin menebal, tapi sebaliknya. Astaghfirullah al azim!

Sedang saya berfikir dan melayan jiwa yang tak ketahuan ni, saya godek-godek YouTube. Alhamdulillah, saya jumpa video dari Ustaz Don. Tajuknya Muhasabah Diri - Kenapa Hati Menjadi Keras. Bila saya dengar, memang betul. Ustaz ada sebut, terlalu banyak ketawa yang sia-sia, akan buat hati jadi keras. Bila hati jadi keras, di akhirat kelak, kita akan duduk paling jauh dari Allah!

Ya Allah! Astaghfirullah al azim!!

Saya tak mahu duduk jauh dari Allah. Siapa lah saya, hamba yang kerdil ni kalau Allah palingkan wajahNya dari saya? Nauzubillah. Maafkan saya ya Allah!

Daripada Ibn Umar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud ;

"Janganlah memperbanyakkan percakapan selain untuk berzikir kepada Allah s.w.t. Maka sesungguhnya banyak bercakap selain berzikir kepada Allah s.w.t itu adalah menyebabkan hati seseorang menjadi keras. Dan sesungguhnya sejauh-jauh manusia daripada Allah s.w.t itu adalah mereka yang berhati keras." (Hadis Riwayat At-Tirmizi)

* Sama-sama bermuhasabah diri *

1) Elakkan bergosip, mengumpat, mengata.
2) Selitkan ucapan-ucapan yang boleh mengingatkan diri kepada Allah. Contohnya, MasyaAllah, InsyaAllah, Alhamdulillah.
3) Selalu merenung diri sendiri. Ingat bahawa mulut, telinga, mata, akan menjadi saksi di akhirat kelak.
4) Selalu berdoa agar Allah melembutkan hati kita. Agar Allah jadikan cahaya dan ketenangan dalam hati.
5) Selalu baca Surah Alam Nasyrah (Al-Insyirah).

Itu antara intipati kata-kata ustaz. Semoga bermanfaat. InsyaAllah.



----------------------------------------------------------------------------

yus cakap : Pesanan untuk diri sendiri yang sangat sangat sangat mudah lupa! Please, i need someone to ALWAYS guide and remind me of this! :(
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

1 comment:

  1. saya pun rasa mcm ni lately.. last 1-2 years.. kalau dulu ada jugak amalan2,,, tp skrg kosong..

    ReplyDelete