rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Wednesday, 14 December 2011

Aku Sekeping Kertas

Sedang saya dalam perjalanan balik rumah dari tempat kerja petang tadi, saya terpandang sekeping kertas bersaiz A4 yang berterbangan ke sana sini dek deruan enjin kenderaan-kenderaan di atas jalan raya.

"Entah apa yang tertulis atas kertas tu eh?" Bisik hati saya.

Erk.. Penting kah? Hehehe.. Memang dasar penyibuk saya ni!

Sejurus selepas itu, saya teringatkan zaman persekolahan yang penuh warna warni. Sambil melayan lagu Hindustan (yang tajuknya saya tak pasti) di MuzikFM, fikiran saya teringatkan suatu tajuk karangan yang boleh dikaitkan dengan sekeping kertas yang saya nampak di atas jalan raya tadi.

Aku Sekeping Kertas. 

Haa.. Amacam? Ada tak rasa macam zaman-zaman ponteng kelas dulu? Karangan autobiografi kot eh? Alamak, saya pun tak ingat dah! Hehehe.. Tapi, yang pasti tajuk-tajuk berkaitan adalah seperti ;

Aku Sebuah Tudung Saji 

Aku Sebuah Basikal Tua 

Aku Sebijik Durian Sedap. 

(Err.. Tajuk karangan durian tu mungkin kurang bersesuaian lah. Hiks~) 

(Oh ye.. Tiba-tiba teringat lagu "Aku Semut Merah".. Ada persamaan!)

Dan permulaan karangan mungkin sekali akan start dengan ;

"Aku dilahirkan di sebuah kilang tudung saji. Blablabla.. " 

Dan bermula lah kisah sebuah tudung saji, sebuah basikal, sekeping kertas (dan sebagainya) yang selalunya akan berakhir dengan tragis. Bergantung kepada tahap ke'kreatifan' seseorang, karangan diolah sampai berjela-jela. Yang kalau dibaca di waktu mengantuk, memang akan terlena dengan jayanya.

Persoalannya, saya fikir-fikir dari dulu sampai sekarang, apakah agaknya relevan belajar buat karangan autobiografi itu ya? Untuk menangisi nasib sekeping kertas/ sebuah tudung saji/ sebuah basikal dan barangan lain yang sewaktu dengannya? Ataupun untuk menghargai jasa barang-barang tersebut?

Mungkin jugak kan?

Hurmm.. *Fikir-fikir*

Sepertimana kesimpulan dari kisah-kisah karangan autobiografi ni, selalunya akan berakhir dengan tragis, begitu juga yang berlaku pada sekeping kertas yang berterbangan di atas jalan raya tadi. Dilenggek oleh lori, dilenyek pulak oleh kereta BMW, tanpa arah tuju. Kasihan.

Dan yang paling penting, ia mengganggu konsentrasi saya yang sedang memandu. Selain daripada ia mengotor dan mensemakkan pandangan jalan raya, walaupun hanya sekeping kertas (yang tidak bersalah). Yang bersalah ialah manusia yang membuang kertas tersebut di atas jalan raya. Sungguh tidak bertamadun manusia tersebut.

Baiklah. Itu saja untuk kali ni. Hurmm.. Dapat jugak satu entri based on karangan autobiografi yang saya pertikaikan ke'relevan'annya tadi.

p/s : Apa yang saya tahu, lagu Kertas Band "Kekasih Yang Tak Dianggap" memang best. Dulu, kini, dan bila esok.. Hehehe.. *Sewel*



-----------------------------------------------------------------------------

yus cakap : Janganlah buang sampah (walaupun sekeping kertas bersih) di atas jalan raya. Sekian, terima kasih.
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

1 comment:

  1. kat umah aku tingkat 24 bleh nmpak plastic terbang ke atas.. hebat sungguh dan semak btul permandangan.. huhuhu

    ReplyDelete