rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Tuesday, 11 October 2011

Masalah Oh Masalah

Semua manusia ada masalah. Normal lah apabila kita ada masalah, kita fikir masalah kita lah yang paling besar dari masalah manusia lain dalam dunia ni. Kadang-kadang rasa tak tertanggung lagi. Bertimpa-timpa masalah. Lepas satu tertangguh, datang pulak masalah lain. Tak salah lagi pepatah 'sudah jatuh ditimpa tangga, terkena ta*i ayam pulak'. Aduhai.. Benar-benar merimaskan dan menserabutkan fikiran.

* Pusing kepala *

Saya pun sama jugak. Banyak beno masalah sekarang ni. Obviously masalah kat tempat kerja lah. Campur dengan masalah kewangan yang nyawa-nyawa ikan ni. Almaklum, dah tengah bulan. Hehehe~ Orang yang dapat advance tu takpe la jugak. Boleh jugak cover-cover. Macam saya yang takde advance ni kena sabo je laaaa~

Lebih menambah masalah problem saya, tadi adik saya mesej waktu di tempat kerja.

"Kak, tadi kena saman."

Aduiii.. Ini tak lain kena saman sebab motor takde roadtax dengan takde lesen lah ni. Memang berganda! Sudah lah pening dengan masalah yang sedia bertimbun kat lab tu, tambah pulak dengan sikap Mr Bos yang over kelam kabut tahap cipan nak mampos, semakin pening lagi dengan masalah saman ni. Rasa nak hempuk je kepala ke dinding!

Orang cakap, setiap yang berlaku ada hikmahnya. Dan masalah demi masalah yang melanda saya ni, for all that i have been through, saya terfikir, entah apa lah hikmahnya?

Masa on the way balik kerja tadi, tengah drive dengan penuh khusyuk, saya fikir balik tentang masalah-masalah dan perkara-perkara yang serabutkan kepala hotak saya ni. Rasa tension sangat. Saya takde masalah dengan family. Cuma masalah kerja ni. Serabut! Dan tanpa sedar saya TERmenangis. Tak sedar der! Serius orang tengok mesti pelik "Apsal la minah ni emo tetengah drive? Sewel?"

Hiks~

OK. Fine. Macam saya sorang je la yang ada masalah kan? Buat malu jer nangis-nangis sensorang dalam kereta!

Itulah namanya manusia. Saya lah contoh manusia lemah tu. Bila ada masalah je, baru nak rasa sedih. Selalu terjadi bila ada masalah, baru ingat Allah. Saya lah tu.

Astaghfirullah al azimm..

1) Saya lupa bahawa dalam kehidupan kita, setiap masa kita diuji. Sama ada di waktu susah atau senang. Bila Allah beri kesenangan, itu juga ujian buat kita. Firman Allah s.w.t dalam Surah Al-Qamar, Ayat 27;

"Sesungguhnya Kami menghantarkan unta betina (yang menjadi mukjizat) sebagai satu ujian bagi mereka. Lalu (Kami perintahkan Rasul Kami): Tunggulah (apakah yang mereka akan lakukan) serta bersabarlah (terhadap tentangan mereka)."

2) Saya lupa bahawa bila Allah beri ujian dan masalah pada kita, sebenarnya dah disertai sekali dengan penyelesaian dan solusi. Maha Suci Allah. Subhanallah.

"Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.
(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan."
(Surah Al-Insyirah, Ayat 5 - 6)

3) Saya lupa bahawa masalah ini ialah ujian dari Allah. Ujian yang sebenarnya cara Allah untuk buat kita lebih dekat padaNya.

4) Saya lupa bahawa masalah dan ujian ini ialah kifarah dosa kita sendiri. Semoga dengan ujian dan masalah ini boleh menghapuskan dosa-dosa kita, hanya saja kalau kita sabar menghadapinya.

5) Dan saya lupa, bahawa memang benar setiap yang berlaku ada hikmahnya. Dan kalau terfikir entah apa hikmahnya, ingatlah bahawa Allah Maha Mengetahuinya, dan Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya.

* Doa Semasa Duduk Antara Dua Sujud *

MasyaAllah! 

Firman Allah s.w.t dalam Surah Al-Ankabut, Ayat 1 hingga 3;

"Alif, Laam, Miim. Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: 'Kami beriman', sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta." 


---------------------------------------------------------------------------------

yus cakap : Sabar itu permulaannya pahit, tapi buahnya manis. InsyaAllah. :)
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

4 comments:

  1. sesungghnye, you're doing better then you expect, you remind others ttg prkra yg sring dlupakn...
    May everything become easy on you.. Amin..

    p/s: welcome back! ^^

    ReplyDelete
  2. thanks Nik! Aminnn~

    p/s : and million thanks for the greet as well! :D

    ReplyDelete
  3. cik yus
    bertuah, dapat juga menangis. satu terapi jugak tu.
    insyaAllah lepas ni mesti jadi lebih kuat.

    ReplyDelete
  4. terima kasih muslimah.. insyaAllah.. aminnn~

    ReplyDelete