rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Sunday, 23 October 2011

Berakhir Riwayat Seorang Muammar Gaddafi

Memang tak berperikemanusiaan langsung. Sungguh bersifat kebinatangan. Apa yang berlaku terhadap Presiden Libya yang mati dibunuh baru-baru ini sangat mendebarkan hati saya. Bukan kerana saya penyokong beliau, tapi simply because dalam diri saya masih ada sifat kemanusiaan. Saya percaya anda juga masih ada rasa kasihan melihatkan cara beliau disiksa dan dibunuh.

* Sangat Menyayat Hati *

Agak-agak la kalau dah marah sangat pun. Kita ni kan manusia, entah apa lah hak kita nak menyiksa manusia lain macam binatang? Aduhai nyeee punnn !!~

Dah tu boleh pulak menjerit-jerit melaungkan Allahu Akbar masa menyiksa dan membelasah manusia? Sangat ironic.

Allahu Akbar itu maksudnya Allah Maha Besar, jelas maksudnya Dia yang berhak menentukan pembalasan atas apa jua tindakan atau salah laku kita, hamba-hambaNya. Bukan kita yang boleh memperlakukan manusia lain macam binatang! So inhuman.

Bila tengok gambar Muammar Gaddafi yang lunyai dibelasah, saya hanya mampu beristighfar. Tak tertahan jiwa lembut saya nih (Hiks.. Lembut kah?). Sampai hati eh manusia sekarang ni membelasah manusia lain yang sememangnya dah tak berdaya? Memang dah hilang langsung ke sifat kemanusiaan tu dalam diri?

* Lunyai * (Sumber gambar SINI)

Astaghfirullah al azim.

Yang membunuh tu pulak rakyat Libya sendiri. Puak penentang, Anti Gaddafi. Ye lah, kita tengok lah apa nak jadi pada Libya dan telaga minyaknya yang banyak berkoyan-koyan tu. Jangan dikebas dek puak US dan Israel tu udah le. Nak sangat bertelagah sesama Muslim, last-last melopong di negara sendiri.

Daripada Ummul Mu’minin , Zainab binti Jahsy (isteri Rasulullah s.a.w.), beliau berkata ;

"(Pada suatu hari) Rasulullah s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dengan keadaan cernas sambil bersabda, La ilaha illallah, celaka (binasa) bagi bangsa Arab dari kejahatan (malapetaka) yang sudah hampir menimpa mereka. Pada hari ini telah terbuka dari dinding Ya'juj dan Ma'juj seperti ini", dan Baginda menemukan hujung jari dan hujung jari yang sebelahnya (jari telunjuk) yang dengan itu mengisyaratkan seperti bulatan. Saya (Zainab binti Jahsy) lalu bertanya: "Ya Rasulullah! Apakah kami akan binasa sedangkan dikalangan kami masih ada orang-orang yang soleh?" Lalu Nabi saw. bersabda "Ya, jikalau kejahatan sudah terlalu banyak."
(H.R. Bukhari Muslim)

Daripada Abi Najih 'Irbadh bin Sariyah ra. berkata:

"Telah menasihati kami oleh Rasulullah saw. akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata: Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami. Lalu baginda pun bersabda: "Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertaqwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang memimpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya, sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pemimpin ke jalan yang benar) dan gigitlah sunnah-sunnah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baharu (bid’ah) yang diada-adakan kerana sesungguhnya tiap-tiap bid’ah itu adalah sesat."
(H.R. Abu Daud dan Tirmizi)


p/s : Boleh juga baca laporan Reuters di SINI


---------------------------------------------------------------------

yus cakap : Hopefully Malaysia takkan jadi macam ni la. Nauzubillah. Al-Fatihah untuk beliau.
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

No comments:

Post a Comment