rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Saturday, 11 June 2011

Rapuh

Sebulan sudah. Since my last update. Aduhai. Sejak tinggal dengan family ni, jarang benar saya mengupdate rumah ni. Bukan apa, dulu saya berblog sebab kebosanan. Sekarang tak bosan lagi, jadi kurang lah masa staying depan laptop. Hehehe.. Boleh alasan gitu? Terima je laa.. Hahaha..

Baiklah. Sejak ketiadaan saya dalam alam maya ni, banyak benda yang berlaku di alam nyata. Seperti biasa, paling banyak ialah berita perkahwinan kawan-kawan, berita kelahiran anak sulung (atau kedua atau ketiga, mungkin keempat) kawan-kawan saya. Yang pastinya, semua tu menandakan saya sekarang dah sangat tua. Dah boleh dipanggil 'makcik' mungkin. Ye lah, kalau member-member saya semua dah ada anak, takkan anak diorang nak panggil saya 'akak' pulak kan? Paling-paling sopan pon, panggil 'auntie'. Aduhai. Tua nya diri ini.

Di samping berita gembira gitu, ada jugak berita yang menyedihkan. Salah seorang jiran saya, yang juga sahabat baik mak saya, telah pon meninggalkan dunia yang fana ni. Kembali ke rahmatullah. Jiran ini sangat baik dengan keluarga kami. Pernah tolong saya masa saya praktikal kat MARDI Serdang, Selangor tahun 2006 dulu. Beliau lah yang suggest kat anak dia untuk tumpangkan saya masa saya praktikal tu. Jasa beliau dan keluarga beliau terhadap saya dan keluarga saya, memang takkan dapat dilupakan. Sesungguhnya hanya Allah saja yang akan membalas segala kebaikan beliau. Semoga roh nya dicucuri rahmat Yang Maha Pemurah. Amin yarabbal alamin.

Kadang-kadang kita tak sedar kan? Begitu pantas sebenarnya masa berlalu. Tanpa disedari kita dah melepasi separuh masa pertama tahun 2011. Dah tak lama mana pon nak menyambut 2012 pulak. Subhanallah. Saya masih macam ni jugak. Hooraa sana, hooraa sini. Main-main je banyak. Amalan entah ke mana terpesong nya. Tak sedar-sedar diri lagi. Waduh waduh. Bahaya ni.

Macam mana agaknya timbangan amal diri ni? Semakin hari umur makin naik, tapi amalan entah lah. Macam makin berkurang je rasanya. Astaghfirullah al azim. Takut benar bila difikirkan kalau tiba-tiba Allah tarik nyawa saya pada masa timbangan amal saya sangat rendah, apa lagi kalau ianya negatif.. Ya Allah..

Konsistensi tu sangat penting sebenarnya. Kalau dalam bahasa mudahnya, istiqamah. Maksud, melakukan sesuatu, walaupun sedikit, tetapi berterusan. Itu lebih disukai Allah.

"Meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu
Maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertakhta
Detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu.."
~ Bait lagu Rapuh, nyanyian Opick ~




-----------------------------------------------------------------------------

yus cakap : Ya Allah, kirim lah saya kekuatan hati dan istiqamah tersebut wahai Allah. Amin, yarabbal alamin.
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

No comments:

Post a Comment