rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Saturday, 26 February 2011

Sahabat Sejati

Ada satu kisah, berlaku lebih kurang satu ribu empat ratus tiga puluh dua tahun yang lalu. Di saat awal penghijrahan seorang Rasul utusan Allah, Muhammad s.a.w dari Makkah ke Madinah. Waktu tu penentangan yang Nabi terima sangatlah hebat. Sampaikan masa Nabi bersolat, orang-orang kafir Quraisy sanggup meletakkan najis, serta isi perut unta ke atas tengkuk dan badan Nabi sewaktu Nabi bersujud.

Waktu tu Allah turunkan wahyu yang membenarkan Nabi untuk berhijrah.

"Dan ingatlah (wahai Muhammad), ketika orang-orang kafir musyrik (Makkah) menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik yang menggagalkan tipu daya." (Surah Al-Anfal, Ayat 30)

Semasa dalam proses penghijrahan baginda, sahabat yang sentiasa di sisi ialah Saidina Abu Bakar As-Siddiq. Sebagaimana nama gelaran As-Siddiq tersebut, beliau lah yang sering berada di sebelah Nabi, dan sentiasa tanpa ragu-ragu dan sangsi, membenarkan apa juga kata-kata Nabi. Apa juga perlakuan Nabi, apa juga suruhan dan tindakan Nabi adalah sentiasa benar di mata seorang Abu Bakar. Beliau lah sahabat sejati Nabi Muhammad s.a.w.

Di waktu Nabi dan Abu Bakar berada dalam gua, Abu Bakar berasa sangat risau. Risau bukan sebab gentar dengan ancaman kafir Quraisy, atau risau akan keselamatan dirinya, sebaliknya beliau begitu risaukan keselamatan sahabatnya, Rasulullah s.a.w. Sangat sedih hatinya memikirkan baginda Rasul yang sentiasa diugut, dicederakan dan dicaci oleh masyarakat kafir Quraisy.

Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari negerinya Makkah) sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: "Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita". Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (Surah At-Taubah, Ayat 40)

Disebutkan dalam suatu kisah, sewaktu Abu Bakar sedang meriba Rasulullah s.a.w yang sedang tidur, seekor kala jengking menggigit paha Abu Bakar r.a. Disebabkan tak mahu Nabi terjaga, Abu Bakar r.a. menahan kepedihan disengat kala jengking itu sampai menitis air mata nya.

Itu definisi sahabat sejati di zaman tersebut. Mengambil contoh Abu Bakar r.a. yang begitu sayangkan sahabatnya, baginda Rasulullah s.a.w.

Soalnya, wujudkah sahabat sejati pada zaman sekarang ni? Zaman di mana kita tak perlu berhijrah dari satu negeri ke satu negeri yang lain dan terpaksa bersembunyi di dalam gua akibat desakan dan ancaman manusia lain? Wujudkah sahabat sejati yang sentiasa akan meng'iya'kan apa juga kata-kata sahabatnya dan sentiasa berada di sisi sahabatnya bila diperlukan?


Kalau definisi sahabat sejati adalah menurut apa yang Abu Bakar sanggup lakukan untuk sahabatnya Nabi Muhammad s.a.w, jawapan saya, takde sahabat sejati sekarang ni.

Sebab Abu Bakar selayaknya bergelar sahabat sejati kepada Nabi Muhammad s.a.w kerana baginda adalah Rasul Allah. Setiap tutur kata dan perlakuan Nabi adalah atas wahyu Allah s.w.t. Maka, tak hairan lah kalau Abu Bakar sentiasa membenarkan apa juga kata-kata dan tindakan Nabi. Bak kata Saiditina Aisyah bahawa Rasulullah itu umpama Al-Quran bergerak. Jadi, memang tidak bertentangan sikap Abu Bakar terhadap sahabatnya Muhammad s.a.w.

Dan Abu Bakar memang layak bergelar sahabat sejati Rasulullah.

Sedangkan kita pada zaman sekarang, manusia biasa. Jauh sekali darjat kita dengan Nabi Muhammad s.a.w. Apa yang kita cakap, tak semestinya betul. Apa yang kita lakukan, tak semestinya benar menurut Allah. Sebab itu saya cakap sahabat sejati (kalau menurut definisi tingkah laku Abu Bakar terhadap Nabi Muhammad) tak sepatutnya wujud pada zaman ini.

Bagi saya, definisi sahabat sejati sekarang bukan macam Abu Bakar dan Rasulullah. Sahabat sejati pada zaman ini bukan sahabat yang sentiasa membenarkan apa juga kata-kata kita. Sahabat sejati bukan sahabat yang menjadikan kita sebagai idola nya. Bukan itu definisi sahabat sejati pada zaman ini.

Sanggupkah kita menahan paha kita dari sengatan kala jengking semata-mata tak mahu sahabat kita terjaga? Sanggupkah kita berada di sisi sahabat kita apabila hampir seluruh negara mengancam akan membunuh sahabat kita tu? Rasanya, untuk standard kita, manusia biasa di akhir zaman ni, definisi sahabat sejati sebegitu, sangat tinggi untuk kita capai.

Bagi saya, sahabat sejati pada zaman ini ialah seorang sahabat yang tahu untuk menegur bila sahabatnya berbuat salah. Sahabat yang tak berasa gentar untuk menegur sahabatnya kalau sahabatnya itu tersasar dari landasan agama. Sahabat sejati itu sentiasa ada bila diperlukan.

Maksud, bila kita ada masalah ke, bila kita susah hati, dan kita mengadu kat dia, dia ada 'masa' untuk kita. Dia mampu tenangkan hati kita, dia mampu beri nasihat yang 'benar'. Bukan nasihat yang hanya menyebelahi kita. Seorang sahabat yang boleh menolong kita, bukan hanya dari segi material, tapi jugak dari segi mental support.

Berikut 12 Ciri-Ciri Sahabat Sejati Menurut Imam al-Ghazali :

1. Jika kau berbuat baik kepadanya, maka ia juga akan melindungimu.
2. Jika engkau merapatkan ikatan persahabatan dengannya, maka ia akan membalas balik persahabatanmu itu.
3. Jika engkau memerlukan pertolongan darinya, maka ia akan berupaya membantu sesuai dengan kemampuannya.
4. Jika engkau menawarkan berbuat baik kepadanya, maka ia akan menyambut dengan baik.
5. Jika ia memproleh suatu kebaikan atau bantuan darimu, maka ia akan menghargai kebaikan itu.
6. Jika ia melihat sesuatu yang tidak baik dari dirimu, maka akan berupaya menutupinya.
7. Jika engkau meminta sesuatu bantuan darinya, maka ia akan mengusahakannya dengan sungguh-sungguh.
8. Jika engkau berdiam diri (sebab malu untuk meminta), maka ia akan menanyakan kesulitan yang kamu hadapi.
9. Jika bencana datang menimpa dirimu, maka ia akan berbuat sesuatu untuk meringankan kesusahanmu itu.
10. Jika engkau berkata benar kepadanya, niscaya ia akan membenarkanmu.
11. Jika engkau merencanakan sesuatu kebaikan, maka dengan senang hati ia akan membantu rencana itu.
12. Jika engkau berdua sedang berbeza pendapat atau berselisih faham, niscaya ia akan lebih senang mengalah demi menjaga persahabatan.

***

Macam susah kan nak cari sahabat sejati? That's why tak mustahil, sampai mati pon kita tak jumpa seorang sahabat sejati tu. Tapi sebelum nak jumpa seorang sahabat sejati tu, tanya dulu pada diri sendiri, mampu kah kita untuk menjadi 'sahabat sejati' pada orang lain? Kalau tak mampu, maka jangan hairan lah kalau kita takde sahabat sejati sampai mati. Hehehe~

Personally, saya sendiri masih belum mampu. I don't deserve a sahabat sejati either.
SmileyCentral.com


------------------------------------------------------------------

yus cakap : Kawan dan Sahabat. Jauh beza nya. SmileyCentral.com
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

4 comments:

  1. nice entry..
    tbe tringat kat kwn bek mye..huhu..
    trme ksh krana sntiasa ad ktika ssh dan snang..
    alhamdulilah..
    huhu

    ReplyDelete
  2. kalau ade sahabat yang camtu mye, memang patut bersyukur. kurniaan Allah untuk mye. :) bukan senang nk dapat sahabat sejati ni. :D

    ReplyDelete
  3. sekarang nie mmg susah nak cari sahabat sejati...
    sebab kebanyakkannya suka pada hiburan dan keseronokkan dunia....
    nk dapat sahabat yg blh dekatkan kita pada ALLAH sangat2 susah untuk dicari....
    kesimpulannya jadikan lah AL-QURAN DAN SUNNAH sebagai sahabat sejati kita...
    INSYAALLAH sahabat itu akan membimbing kita ke jalan Redha ALLAH....

    ReplyDelete
  4. nice blog. beneficial a lot. :)
    jom follow sy pulak
    www.bintuqasim.blogspot.com

    ReplyDelete