rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Sunday, 23 January 2011

Alangkah Bosannya Hidup Kalau ...

Alangkah bosannya hidup kalau kita tak tahu cara yang betul untuk menikmatinya.

Alangkah bosannya hidup kalau kita mensia-siakan waktu yang Allah pinjamkan ni untuk perkara yang sia-sia.

Alangkah bosannya hidup kalau setiap detik dan waktu kita hanya diperuntukkan untuk duniawi.

"Dan sesungguhnya pahala hari akhirat lebih baik bagi orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertaqwa." (Surah Yusuf : Ayat 27)

Alangkah bosannya hidup kalau takde sehari pon dalam hidup kita diperuntukkan untuk family.

Alangkah bosannya hidup kalau memiliki beratus malah beribu friends dalam Facebook tapi tak sorang pon yang mengerti kesusahan hati yang kita alami.

Alangkah bosannya hidup kalau kita mendahulukan kepentingan terhadap ciptaan Allah berbanding kepentingan Allah sendiri.

Alangkah bosannya hidup kalau kita mempunyai seorang kekasih hati tapi dalam masa yang sama kita terpaksa mendera dan melukakan hati sendiri dengan sikapnya yang tidak memahami.

Alangkah bosannya hidup kalau kita asyik teringatkan seseorang sedangkan ada berjuta lagi manusia dalam dunia ni.

Alangkah bosannya hidup kalau kita hanya membaca karya-karya agung sasterawan dunia tapi kita lupa untuk menghayati ayat-ayat Allah dalam Al-Quran.

"(Al-Quran ini) sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad), Kitab yang banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatnya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat mengambil iktibar." (Surah Saad : Ayat 29)

Alangkah bosannya hidup kalau kita hanya melihat kesilapan orang lain dan mentertawakannya, sedangkan kita lupa untuk bermuhasabah akan kesilapan diri sendiri.

Alangkah bosannya hidup kalau umur kita dihabiskan untuk menangisi nasib tapi tak pernah berusaha untuk mengubahnya.

Alangkah bosannya hidup kalau kita asyik mengeluh dan rasa menyesal serta berputus harap dengan rahmat Allah sedangkan takde yang berputus asa dari rahmat Allah melainkan orang kafir.

"Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir." (Surah Yusuf : Ayat 87)

Dan sesungguhnya, alangkah bosan hidup kalau kita JAUH dari Allah s.w.t.

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul." (Surah Al-Baqarah : Ayat 186)


--------------------------------------------------------

yus cakap : Manusia sering lupa pada Allah, tapi Allah tak pernah lupa dan tak pernah bosan kepada hamba-hambaNya. Astaghfirullah al azim.
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

4 comments:

  1. best la kata-kata kat ats terbuka aty untuk berubah

    ReplyDelete
  2. terima kasih encik/cik anonymous.. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  3. pada pndangan manusia, kalau kte buat byk kebaikan dan hanya satu kesalahan. yg satu itulah yg akan diungkit dan ingat selamanya. namun,pada Allah. jika kita membuat hanya satu kebaikan dan selebihnya hanyalah keburukan,, yg satu itulah Allah akan pandang dan dgan satu kebaikan itu,Allah mampu untk memaafkn kita. renungkanlah..

    ReplyDelete