rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Monday, 27 December 2010

Menang 3-0 : Aksi Malaysia Terbaik!

Wahh.. Dari semalam, sampai ke malam ni. Dari rumah, kedai mamak, dalam radio, dekat blog, dekat chatroom, forum-forum, ke tempat keje. Semua masih bercakap dan bercerita pasal kejayaan Harimau Malaya membaham Garuda Indon 3-0 !! Yayayayyayayaya!

Sebagai rakyat Malaysia, semestinya saya sangat, sangat eksaited dengan kejayaan skuad Malaysia yang memang membanggakan! Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah kerana memberi rasa seronok ni kepada seluruh rakyat Malaysia. Saya ulangi, SELURUH RAKYAT MALAYSIA!

Makanya, kalau masih ada rakyat Malaysia yang memandang enteng kejayaan ni, saya cadangkan anda pack barang dan pindah ke Jogjakarta. Hahahahha..

Masih belom terlambat kot untuk saya ucapkan sekalung tahniah atas kejayaan ni. Saya percaya ini semua atas usaha pemain-pemain yang bersungguh-sungguh melakar kejayaan. Dan semestinya, semua ni atas DOA penyokong dan rakyat Malaysia.

Firman Allah s.w.t : "Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu." (Surah Al-Baqarah , Ayat : 186)

Tapi, ni bukan penamat lagi. Masih ada 90 minit masa kritikal kat Jakarta nanti. Risau jugak kan dengan keselamatan pemain-pemain Malaysia kat sana? Almaklumlah, kita sedia tahu apa yang penyokong-penyokong fanatik Indon mampu buat. Tapi, kita harapkan takde la kejadian yang buruk berlaku. Kita sama-sama serumpun, satu bangsa, paling penting satu agama, jadi takde maknanya nak gaduh-gaduh, saling kutuk mengutuk.

Dekat wall FB indon, dekat suratkhabar atau istilah di Indonesia Koran, semua menyalahkan insiden 'laser' sebagai penyebab kekalahan skuad Garuda. Saya melihat keadaan ini sebagai suatu insiden yang sangat memalukan. Walau dari penyokong Malaysia atau Indonesia sendiri, ini bukan suatu insiden yang baik. Ni sangat menunjukkan situasi tidak matang di kalangan penyokong. Terlalu fanatik. Terlalu mengikut sifat keanak-anakan dalam diri. Takde profesionalisme dalam menyokong.

Saya dengar kat Hitz.FM pagi tadi. DJ stesen tersebut calling Mohd Safee Sali yang meledak dua gol dan bertanyakan tentang isu laser ni. Katanya, dia sendiri taktau menahu kewujudan laser dan mengakui kejadian seperti ni pernah berlaku pada pemain Malaysia sendiri suatu masa dulu. Cuma pemain Malaysia takde komplen tentang ni.

Saya percaya orang Malaysia memang baik-baik belaka. Kita takkan kutuk, komplen atau buat sesuatu yang 'kebudak-budakan' seperti 'main laser' di tengah stadium macam tu. Tapi, saya tak nafikan, ada antara penyokong yang fanatik dari Malaysia yang akan buat camtu. Dan ini yang memburukkan imej Malaysia. Nampak tak akibat kelakuan anda yang kurang sopan dah menjatuhkan sedikit imej Malaysia.

Masa kat tempat kerja tadi, saya senyum je melihatkan pekerja-pekerja Indon yang terkulat-kulat bila tengok kami seronok bercerita tentang kemenangan Malaysia. Saya rasa mereka dah telan sendiri kata-kata dan taruhan mereka yang Indonesia akan menang bila bertemu Malaysia.

Personally, saya rasa persembahan malam tadi memang persembahan terbaik pasukan Malaysia! Saya suka ketiga-tiga gol yang dijaringkan. Memang cantik! Gol first dan second saya suka sebab ada teamwork kat situ. Gol tanduk yang ketiga tu pon saya suka. Nampak kemas! Pendek kata, ketiga-tiga gol memang best lah! Cayalah Malaysia! Dan tahniah jugak untuk goalkeeper Khairul Fahmi yang sedaya upaya berusaha menjaga gawang gol dengan begitu cemerlang sekali. Tahniah semuanya. Ni baru nampak anak-anak muda Malaysia yang cergas dan lincah. I like! Hahaha..

Perasan tak, kebangkitan Malaysia dan kegarangan Harimau mula terserlah selepas adegan 'laser' yang di dakwa penjaga gol Indonesia, Markus. Nampaknya, insiden tu menjadi mangkin kebangkitan pemain Malaysia. Tak heran la penyokong, rakyat dan media-media Indonesia marah sungguh dengan insiden tu yang dikatakan punca kekalahan pasukan mereka.

Tapi, siyes saya cakap, permainan sebelum insiden laser yakni separuh masa pertama perlawanan tu berlangsung dengan sangat boring. Kalau nak dikatakan laser tu punca kekalahan, macam tak kena je. Sebelum tu diorang main pon tak garang mana pon. Ade kot gol offside sebijik dari Christiano tu. Itu je. Kan? Yang lain-lain game biasa je. Sampailah game bersambung lepas permainan dihentikan sebentar. Masa tu baru nampak Malaysia bangkit. And still, Indonesia tak de nampak banyak menyerang. Jadi jangan lah salahkan insiden tu sebagai punca kekalahan anda. Tak masuk skrip la. Hehehehe..

Ok lah. Apa-apapon, semangat juang ni harus diteruskan lagi oleh pemain-pemain kita kat Jakarta nanti. Dan kita sebagai rakyat Malaysia mesti terus menyokong dan terus berdoa akan kejayaan pasukan negara. Doa yang berterusan dan usaha dari pemain Malaysia akan melakarkan satu lagi kejayaan, mendakap Piala Suzuki AFF 2010 insyaAllah.

 * Mungkin faktor usia main peranan jugak dalam perlawanan antara Malaysia dan Indonesia *

Doakan kejayaan Malaysia memegang title ni for the first time. Dan menaikkan kembali nama Malaysia yang sering sangat diperkotak-katikkan oleh jiran kita sendiri. This is the time!

Doakan jugak keselamatan pemain kita di sana. Semoga takde la kejadian tak diingini berlaku. Ada yang cakap, kita bakal di 'jampi' masa kat tempat lawan nanti. Tapi saya nak ingatkan, mana lebih berkuasa? Kuasa jampi atau DOA KEPADA ALLAH? :)

Bersikap matang dan profesional la ye..


--------------------------------------------------------------

yus cakap : Semoga berjaya menggenggam Piala Suzuki AFF 2010 team Harimau Malaya!
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

4 comments:

  1. nk cari slh mmg slh..hihih

    ap pun hrp2 malaysia berjaya menjulang piala AFF nie...

    Dextrous cyber life

    ReplyDelete
  2. tau x pe.lepas insiden dia berhenti kan game tu baru Malaysia main bsemangat btol

    klu x asik buang bole je

    ReplyDelete