rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Tuesday, 2 November 2010

Musim Frust

Makin hari makin cepat je rasa masa berlalu. Tinggal kurang dari dua bulan nak menuju ke 2011. Ya Allah.. Sungguh tak terasa masa berlalu.

Macam mana agaknya kehidupan anda sepanjang tahun 2010 ni? Baik-baik saje la hendaknya. Ada yang melangsungkan perkahwinan ke dalam tahun ni? Tahniah ye. Saya tumpang bahagia la.

Nak tahu something tak? Sebenarnya kan, saya pernah mengimpikan yang saya nak kahwin pada umur saya sekarang ni. 25 tahun. Tapi nampaknya, apa yang dirancang tak selari dengan ketentuan Allah.

Takpe lah. Sudah pasti ketentuan Allah ini lebih baik untuk saya. Cuma saya yang tak sedar. Hehehe..

Sedar tak sedar, sepanjang kehidupan kita ni, bermacam-macam pengalaman yang kita alami sebenarnya mematangkan kita. With or without our concern. Maksudnya, sesuatu yang pernah berlaku pada masa dulu mungkin beri kita kekuatan untuk menghadapi benda yang sama pada masa sekarang. Mungkin kalau dulu kita menangis menghadapi sesuatu perkara, tapi sekarang kita semakin tabah dan sabar menghadapinya.

Kekuatan tu takkan kita dapat kalau kita baru menghadapi kesusahan, penderitaan for the first time.

So, kalau tiba-tiba rasa sedih, rasa patah hati, senyumlah. Itu satu petanda Allah masih sayang pada kita. Tanda bahawa Allah masih 'nampak' kita. Allah masih menyayangi kita. 

* Hurmmmm.. *

Kebetulan, ada dua tiga orang kawan saya yang mengalami gejala patah hati sekarang ni. Saya tumpang bersimpati.

Kadang-kadang saya fikir, cinta ni sungguh misteri. Bila kita sayang seseorang sangat-sangat, orang tu pula mengkhianati kita. Dia yang tak menghargai kita. Kita jugak yang sedih.

Ada pulak yang cintakan seseorang, tapi takde kekuatan untuk meluahkan. Akhirnya, diri sendiri merana. Even worse, kalau yang di sana juga sebenarnya menantikan kata-kata dari mulut kita yang takde kekuatan ni. Masing-masing berdiam diri seribu bahasa. Lalu, kisahnya berakhir begitu saje.

Kadang-kadang, kita mencintai someone yang terlalu mudah mengalihkan cintanya pada seseorang yang lain. Seolah-olah cinta tu takde harganya pada dia. Kita jugak yang frust tertonggeng.

But, still, masih ada rasa sayang, masih wujud rasa cinta, masih hadir rasa rindu pada seseorang itu. Kenapa? Itu kah namanya cinta? Atau sekadar mainan perasaan?

Saya takde jawapan yang tepat untuk semua persoalan ni. Sebab cinta itu sebenarnya masih menjadi misteri pada saya.

Tapi, saya percaya pada jodoh. No matter how big the world is, if we are meant to be together, love (yakni jodoh) will lead us together. InsyaAllah.. Have faith in Allah.

Suka untuk saya ingatkan saudara saya sekalian, yang mengalami simptom frust, patah hati atau kecewa dengan cinta ni. Dont give up. Jangan pernah mengalah. Binalah kekuatan hati dari situasi patah hati sekarang ni. Percaya dengan janji Allah.

"Bersabarlah (wahai Muhammad), sesungguhnya janji Allah itu benar." (Surah Ar-Ruum, Ayat : 60)

Dan suka jugak untuk saya ingatkan, pada diri saya sendiri, bahawa:

"Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya." (Surah Al-Baqarah, Ayat : 216)

Tak percaya dengan janji Allah? Nak percaya pada sape lagi? Maka, senyumlah. Semoga hari-hari anda dan saya juga akan semakin indah dengan tertanamnya sifat redha akan ketentuan Illahi dalam diri kita.

* Senyum Seindah Suria *


---------------------------------------------------

yus cakap : I'm fine. Nothing happens to me. Hehehhe..
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

2 comments:

  1. betul jgk..huhuhu
    tak prlu kejar cinta bla dkjar ia akn lari so lbh bek tggu die dtg dgn sndri..hehe

    ReplyDelete
  2. mye : yep.. benar.. kalau rasa penat menunggu, kena jugak tunggu.. hiks~ :D

    ReplyDelete