rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Wednesday, 11 August 2010

Berdoalah Pada Allah s.w.t

Ada orang pernah cakap, kita kalau berdoa, doa yang baik ialah doa minta kekuatan dari Allah supaya dapat kita tempuhi apa sahaja ujian yang diberiNya. Kata orang tersebut lagi, macam sia-sia untuk kita, hambaNya nak mintak kekayaan, kegembiraan, kebahagiaan dan segala jenis kebaikan, kalau kita tak kuat untuk hadapi ujian di sebalik pemberianNya itu.

Mula nya saya terfikir, benar juga. Untuk apa kekayaan kalau kita tak dapat melawan nafsu bila dah kaya. Tak guna segala kekayaan kalau kita secara tiba-tiba berubah menjadi Haji Bakhil. Untuk apa juga kebahagiaan kalau kita tak dapat menghadapi ujian di sebalik kebahagiaan yang Allah bagi pada kita.

Tapi, hakikatnya, Allah itu Maha Pemurah. Allah itu Maha Adil.

Minta lah apa juga yang kita inginkan. Dia Pemilik alam semesta yang maha luas ni. Dia Raja Pemerintah yang memiliki segala-galanya. Malah, Allah sendiri dah pesan kepada hamba-hambaNya supaya minta tolong padaNya. Jangan jadi sombong, sampai taknak meminta pada Dia, Tuhan semesta alam.

Namun, jangan dilupa. Allah itu Maha Adil. Jika ada suka, maka akan ada dukanya. Jika ada sengsara, insyaAllah akan tiba bahagia. Yang penting harus yakin dan tawakkal pada Allah.

Jadinya, tak salah untuk kita minta kebahagiaan, atau kekayaan, atau kesenangan atau apa saja. Yang penting, mintak jugak Allah beri kita kekuatan untuk menghadapi ujian dan dugaan hidup ini. Berdoalah pada Allah moga kita sentiasa tetap di atas jalan agamaNya yang lurus.

Firman Allah s.w.t dalam Surah Ali-Imran (Ayat 8) :

(Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya."

Kadang-kadang kita mudah nak menyalahkan takdir bila berlaku perkara yang berbentuk musibah. Sedangkan takdir itu tertulis dengan kalam Allah, dan pastinya ada kebaikan dan hikmah tertentu.

Kadang-kadang kita lupa Tuhan bila kita diberi kesenangan. Lupa untuk bersyukur. Lupa untuk berterima kasih pada Allah yang memberi bantuanNya pada kita.

Inilah permulaan baru kita. Permulaan kepada yang lebih baik. Berubah menjadi hamba Allah yang lebih baik, insyaAllah. Sempena Ramadhan 1431 kali ini.

*Gambar dari pakcik Google*

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak.

"Permulaan (awal) Ramadhan itu rahmat, pertengahannya keampunan dan akhirnya (penghujungnya) pembebasan dari api neraka." (Hadis Nabi s.a.w)


-----------------------------------------------------------

yus cakap : Salam Ramadhan buat semua kawan-kawan yang sudi singgah di rumah buruk saya ni. Semoga anda sentiasa diberkati dan dirahmati Allah s.w.t hendaknya. Doakan untuk saya jugak ye.. Timer kasih..
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

3 comments:

  1. moga puasa tahun ni lebih baik dari tahun sebelumnya amin..

    ReplyDelete
  2. yep.. benar tu zwan.. amin yarabbal alamin.. :)

    ReplyDelete
  3. selamat berpuasa tuk yus sekeluarga~

    -mida-

    ReplyDelete