rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Friday, 2 April 2010

Insaf

Masih lagi dalam mode terkejut + kelu lidah dengan pemergian Din Beramboi, saya menggagahkan diri menaip apa yang terfikir dalam kepala.

Bila Izrail datang memanggil
Jasad terkujur di pembaringan
Seluruh tubuh akan menggigil
Sekujur badan nan kedinginan..

Memang, mati itu pasti. Cuma masanya yang dalam rahsia Illahi.

"Kullun nafsin za ikatul maut. Setiap yang bernyawa pasti merasai mati." (Surah Ali-Imran : Ayat 185)

Secara jujur saya mengaku, saya bukan peminat fanatik Din Beramboi. Tapi entah kenapa pemergian beliau pada hari Jumaat yang mulia ni benar-benar menyentuh hati ramai rakyat Malaysia, termasuk saya sendiri. Dan sekaligus benar-benar menginsafkan!

Saya tak pernah dengar pon Riuh Pagi kat Radio Era tu. Sebab saya pendengar Suria FM. (Errkk??!!)

Saya jugak tak pernah lagi tengok Raja Lawak 4. Sebab saya takde Astro. Mungkin nanti saya akan try cari kat utube je la.

Cuma, yang pasti, saya sangat sangat sangat suka tengok Spontan! Sape yang ikut blog hampeh saya ni mesti tau. Kan? Kalau saya tensen atau rasa sunyi ker, saya nengok Spontan. Saya tau, show ni dah lama, tapi still sampai sekarang saya suka tengok. Sebab lawaknya memang spontan dan jujur!

Bila tengok Spontan, takde Din Beramboi, memang sepi. Takde kemeriahannya. Kejam nau beliau! Selalu kenakan artis lain. Hahahahah..

 * Ini status FB saya hari Selasa lepas, berikutan berita Din Beramboi koma. *


Sekarang ni, kalau ada sambungan Spontan, Din Beramboi memang takkan ada lagi dah. Memang takkan wujud sorang Din Beramboi yang akan kenakan artis lain. Memang takkan ada sorang Din Beramboi yang akan merapu dalam Pemberita Berkepala Tiga. Dan memang takkan ada Din Beramboi yang akan ‘belasah’ kaw-kaw artis lain dalam segmen Demonstrasi tu.

Memang. Akan sunyi Spontan bila takde Din Beramboi.

Hurrmmmm~


Hakikat Mati

Tua atau muda. Miskin atau kaya. Berpenyakit atau sihat. Bila tiba masa yang Allah tetapkan, maut pasti tiba jugak. Malaikat Izrael pasti akan datang menjalankan tugasnya. Tanpa melengahkan walau sedetik, atau mempercepatkan barang sesaat, maut tiba tepat pada masanya.

Ya Allah..

Rasa keinsafan menerjah dalam diri. Apa yang dah saya lakukan? Bolehkah saya jawab soalan-soalan ‘maut’ dalam kubur nanti? Cukupkah amalan saya? Mampukah saya nak menghadap Allah dengan amalan yang ciput ni? Tak malukah saya nak jumpa Allah dengan keadaan diri masih terkantoi Subuh, masih mengumpat orang sana-sini, masih dibaluti dosa kecik dan besar?

Dan yang paling penting.. Bersediakah saya menemui Illahi?

Bagi orang yang amalannya tip top, mati itu suatu yang dinanti-nantikan. Apa tak nya, detik itulah akan jadi detik penemuan dengan Rabbul Izzati. Bertemu dengan kekasih hati. Siapa yang tak suka?

Tapi bagi insan yang diri masih terkebil-kebil, amalan masih seciput, macam saya ni, mati itu macam suatu yang menakutkan. Persoalan demi persoalan yang bermain dalam kepala ni macam nak pecah dah kepala. Mampukah menjawabnya?

Tak dapat dibayangkan macam mana la agaknya keadaan dalam kubur nanti. Dengan cacing, ulat, tanah yang menghimpit. Nasib tak baik, ada ular, kala jengking datang teman..

Astaghfirullah al azimmm..

Benar-benar menginsafkan!

Kita tak tahu bila nyawa akan ditarik. Kekadang, orang yang sakit bertahun-tahun still boleh bernafas, merasai alam kehidupan dunia. Kekadang orang yang sakit dua tiga hari terus dijemputNya. Kekadang yang tak sakit pon, tetibe dipanggil kembali.

Baru-baru ni Yanie Mentor. Muda lagi. Umurnya sebaya saya saje. Dan yang semalam, Din Beramboi. Sakitnya kalau tak silap saya, mungkin baru berusia seminggu. Dah pon dijemput oleh Maha Pencipta.

"Sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati (pula)." (Surah Az-Zumar : Ayat 30)

Kita pulak bila? Dapatkah kita meramal apa yang akan terjadi pada diri kita saat nyawa ditarik?

"Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal." (Surah Luqman : Ayat 34)

Saya just nak mengingatkan pada diri sendiri, dan pada kawan-kawan yang saya sayangi, marilah sama-sama kita sentiasa bermuhasabah diri. Sentiasa bertaubat.

Lagi-lagi saya ni. Rasa macam banyak je dosa dengan Tuhan. Kerdil betol diri ni. Semenjak dua tiga menjak ni, selalu rasa down saje, mungkin Allah nak bagi peringatan pada saya. Mungkin dah lebih limit kot dosa saya. Isk~

Astaghfirullah al azim.

Hidup ini hanya satu persinggahan. Tiada yang kekal abadi. Pertemuan dengan Illahi itu pasti. Tak malukah bertemu Tuhan dengan dosa dan noda terpalit kat diri kita?

Ingat mati ingat sakit
Ingatlah saat kau sulit
Ingat ingat hidup cuma satu kali
Berapa dosa kau buat
Berapa kali maksiat
Ingat ingat sobat ingat lah akhirat
Cepat ucap astaghfirullah al azim..

Pandanglah ke sana
Lihat yang di sana
Mereka yang terbaring di tanah
Bukankah mereka pernah hidup juga
Kita pun kan menyusul mereka

Astaghfirullah al azim..
** Bait-bait lagu "Tomat (Tobat Maksiat)" dari Wali Band. **


Sama-sama lah kita meningkatkan amalan. Sebab kita masih ada kehidupan kedua yang kekal abadi di akhirat sana.

"Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang mati dan Kami menuliskan apa yang telah mereka kerjakan dan bekas-bekas yang mereka tinggalkan. Dan segala sesuatu Kami kumpulkan dalam Kitab Induk yang nyata (Lauh Mahfuzh)" (Surah Yaasin : Ayat 12)

-----------------------------------------------

yus cakap : Ya Allah, Engkaulah Maha Pengampun. Ampunilah dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dan dosa muslimin muslimat sekalian. Amin yarabbal alamin.
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

4 comments:

  1. err mgkin soaln ni xde kne mngena dlm citer ats..tp de kne sket la..nk tnye sal bkabung..mmg wujud ke dlm islam sal bkabung?kne kai bju serba hitam la..sbb sultan johor mati pun spe nk dtg kne kai bju serba islam..tu mmg budaya kita atau meniru budaya barat??

    ReplyDelete
  2. memang akan terasa la kehilangan arwah..walaupun jarang2 dgr radio era tu, takkan ada yg lain dpt ganti tmpat arwah..


    smoga rohnya dicucuri rahmat dan takziah pada keluarga arwah..

    ReplyDelete
  3. huruhara : erm.. actually tak de dalam ajaran Islam berkabung2 ni. kecuali utk perempuan yg kematian suami atau saudara terdekat.

    nak maklumat lanjut sila baca these web.. :)


    http://www.al-ahkam.net/forum09/viewtopic.php?f=97&t=37520

    http://www.almanhaj.or.id/content/2573/slash/0

    http://blogku.info/search/IBNU+MUSLIM:+Hukum+Berkabung+Atas+Kematian+Pemimpin

    ReplyDelete
  4. rerama : yg sedih bila tengok spontan ar.. tingat lawak2 selamba dia.. uhuhuk~

    ReplyDelete