rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Tuesday, 16 March 2010

Top 50 : Kesilapan Ketika Temuduga

Saya teringat masa abis study dulu, tahun 2007. Sebelum tibanya hari konvo, saya ada lebih kurang 4 bulan ‘kosong’. So, saya yang tak boleh duduk diam tanpa duit masuk, try pegi cari keje part-time. Cari punya cari, sampai pada satu iklan.


“Klinik Nur Suci”  
(bukan nama klinik yang sebenar) 

 - Jawatan : Kerani
- Perempuan
- Sanggup bekerja lebih masa
- Boleh berkomunikasi dengan baik
- Kelayakan : Minimum SPM


Macam layak je. Saya pon apply. Dipendekkan cerita, boleh la dikira nasib saya baik, doktor ada masa tu, terus gi interview.

Nasib baik semua sijil termasuk sijil SPM, sijil matrik, sijil surat beranak, sijil mengaji Quran, sijil dapat No 1 dalam kelas tajwid, sijil tamat sekolah, sijil tamat tadika, sijil kokurikulum yang sebijik terkontang-kanting tu semua saya angkut, so yakin je la saya masuk gi interview.

Tapi, keyakinan saya tu takde maknanya! Satu soalan doktor tu yang saya tak dapat lupa, dan sepanjang saya interview kerja, tak pernah ditanya oleh mana-mana tukang interview atau majikan lain ialah;

“Hafal surah Yasin tak?”

Errkk??!!

Perlukah saya menipu untuk dapat keja tu? Perlukah saya mengaku kekurangan saya yang sebenarnya tak hafal Surah Yasin (sekadar ingat je, maksud saya kalau dengar someone baca, saya boleh la nak sambung tanpa tengok Quran, tapi kalau nak hafal sekali dengan tajwid and panjang pendek harkatnye, saya belum mahir lagi)? Perlukah saya ngaku semua tu???

Saya jawab;

“Saya belum hafal dengan sempurna lagi Surah Yasin. Sikit-sikit boleh la.”

Agak malu saya masa tu. Muka merah macam ketam kena bakar tengah panas!

Kalau la ditulis kat requirement “Mesti kena hafal surah Yasin”, mungkin saya fikir dua ploh empat kali sebelom nak apply keje tu. Ehehehhe..

Resultnye? Saya tak dapat keje tu. Lallalalallala~

Oooppss!! Saya dah tersasar. Actually, saya nak kongsi pasal Top 50 : Kesilapan Ketika Temuduga. Melalut lak wat drama sebabak di atas. Hoh!



Ini dia antara kesilapan-kesilapan tersebut. Jom kita ushar tengok! :D

1. Sampai lambat.

2. Sampai terlalu awal. (dee, masalah jugak ek??)

3. Menyalakan rokok, atau berbau rokok.

4. Mengutuk abis-abisan bos anda yang lepas.

5. Menipu tentang bakat/pengalaman/pengetahuan anda.

6. Pakai pakaian yang tak kena dengan kerja yang dipohon.

7. Lupa nama orang yang interview anda tu.

8. Pakai terlalu banyak perfume atau krim lepas shaving. (Uhuhuhuuhuk~)

9. Pakai rayban.

10. Pakai segala jenis earfon, atau Bluetooth punye earfon tu, dan lain-lain alat telinga.

11. Tidak buat research tentang jawatan/syarikat tersebut.

12. Tidak menunjukkan minat.

13. Tanya tentang faedah dan bonus (gelojoh).

14. Bertanya tentang peningkatan gaji.

15. Tak mampu terangkan kelebihan dan bakat anda masa ditanya.

16. Tak mampu jawab soalan femes; “Kenapa anda layak untuk jawatan ni?”

17. Tak bawak resume/salinannya.

18. Gagal untuk ingat apa yang anda tulis dalam resume.

19. Terlalu banyak soalan.

20. Tak bertanya langsung.

21. Tak bersedia.

22. Gagal mendengar dengan baik apa yang ditanya.

23. Bercakap terlalu banyak.

24. Mengganggu tukang interview.

25. Tak mengikut prosedur.

26. Menguap.

27. Duduk dengan postur yang terlalu ‘rileks’.

28. Bawak kawan, atau mak masa interview. (Uikz.. tak boleh rupanya! :D)

29. Kunyah chewing gum, gigit pen, main rambut.

30. Ketawa dengan kuat, terkekeh-kekeh, berdehem.

31. Menyebut perkataan-perkataan 'maut': “Err.. tau tak?”, “Well…”, “Urrmmm..”

32. ‘Borak’ atau kata lain menipu banyak sangat.

33. Tanya toilet kat mana pada interviewer.

34. Terlalu jujur.

35. Berjabat tangan dengan lemah, atau terlebih bersemangat.

36. Takde eye-contact.

37. Duduk sebelum disuruh.

38. Marah atau terlalu membela diri.

39. Complain yang anda menunggu lama untuk diinterview.

40. Complain tentang segala-galanya! (Ngeeee~)

41. Bercakap biadap.

42. Terlalu tunjuk nervous anda.

43. Melebih-lebih explain tentang kerja anda yang lepas, dan kenapa anda nak kerja lain.

44. Terlalu bergurau.

45. Nampak terlalu desperate sangat nak kerja tu.

 * Selain dari audition nyanyian, janganle sumbangkan suara yang sumbang. *

46. Selalu tengok jam.

47. Terlalu banyak cerita.

48. Kedengaran seperti berlatih bercakap masa diinterview.

49. Henfon tak off.

50. Gagal untuk menjawab masa interviewer tanya: “Ada apa-apa soalan / Ada apa-apa yang anda nak tau?”


p/s : kalau dah elakkan semua ni, tapi still tak dapat, takde rezeki la nooo?? Fahamkan yang tu yee.. :D


------------------------------------------------

yus cakap : Ade lagi sesapa nak tambah list tu? Biar cukupkan seratus TOP 100. Uhuhuuhuhuk~
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

6 comments:

  1. salam..
    wah!betul ker doktor tu tanya camtu..seram gak nie..tu klinik biasa ker klinik ..perubatan cara Islam?
    soalan perangkap tu..

    ReplyDelete
  2. w'salam nasir.. klinik tu klinik biasa.. tp doktor tu nampak cam islamic sikit ar..
    knp lak soalan perangkap? plz eksplen.. :)

    ReplyDelete
  3. pehhh~
    yus..bgus2!!
    hehehe..tp rase cm pnah bt yg no 13 tuh~hehehe
    dn 14 jgak~:P

    ReplyDelete
  4. nabiel : gelojoh ye kamu? ehhehehe :D

    ReplyDelete
  5. soalan maut penginterview aku, "apa soalan saya mula2 tapi?" fuuuu nasib baik aku ingat. jawapannya "subuh tadi semayang pukul brapa?"

    hehe dan aku dapat keje.XD

    ReplyDelete
  6. park air : uish.. bior betol! wuahahha.. kelaka la penginterview tu.. sama je klaka ngan kamu! ahahahhaha :D

    ReplyDelete