rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Monday, 15 March 2010

Langkah Bendul

Masa saya tengah basuh keta petang tadi, di tengah kepanasan yang melampau, adik saya si Linda tetibe tanya;

"Hang rasa kalau rumah kita ni nak renovate, berapa kos ek?"

Saya yang kebingungan ala-ala kucing lapar di tengah panas, pandang ler muka dia ngan agak kehairanan. Apesal pulak tetibe dia tanya gini? Tapi memang dalam plan saya, nak renovate rumah kitorang. Sebab dah usang dah sekarang. Nak-nak lagi kitorang dah berapa bulan tak balik rumah, stay rumah nenek.

Cuma kalau saya nak basuh keta, baru saya balik rumah. Ntah ler. Selesa basuh keta kat rumah sendiri. Ehehehe.. Agak terserlah ke'pelik'an saya di situ kan? 

Soalan dari Linda tadi saya balas dengan jawapan yang saya sendiri tak pasti.

"Maybe dua tiga puluh riban gak kot."

Bila saya teringat rakan sekerja saya yang renovate rumah dia menelan hampir RM50k, saya wat correction pada statement tadi.

"Err.. mungkin lebih. Lima puluh ribu pon mungkin." Kata saya, agak yakin kali ni. 

"Aduh.. Macam mana ni ek? Boleh ker kita nak renovate rumah nih dalam masa yang terdekat? Kena wat loan ke eh?"

* Ensem nye kalu rumah saya macam ni.. Errkk??!! *


Saya agak kehairanan jugak dengan Linda ni. Dia bukan pernah bercakap hal-hal kewangan dengan serius macam ni. Almaklum, dia selalu anggap dia tu bebudak lagi, yang tak perlu tau cara-cara pengurusan kewangan secara berhemah, ape lagi nak wat loan-loan bagai.

Mesti ada sesuatu ni... Hurrmmmm~

Saya terus wat selamba ya ya jer.

"Boleh jer. Kalau nak wat loan, bukan susah. Aku leh apply, tapi kalo hang apply lepas jadi cikgu nanti, lagi mudah, sebab gomen. Sekelip mata je approve."

Entah betul entah tidak kata-kata saya tu, saya pon tak pasti. Tapi, setahu saya gitu le realitinya. selalu saya baca dalam internet, or experience kenkawan saya.

Melihat wajah Linda yang semacam konfiden ngan kata-kata saya, saya taram lagi;

"Rasanya better cari kontraktor mana yang nak buat dulu, in the meantime, apply loan, bila approve, terus buat jer."

Semua ni saya taram jer. Saya sendiri tak pasti tahap kesahihannya. Wuahahhaha..

"Dalam dua tiga bulan boleh siap ker?"

Errkk??!!

Serius dak Linda ni. Saya diam dulu. Sambil perah kain yang saya guna untuk basuh keta tu, saya kerling kat dia.

"Aku kalau boleh nak cepat ni. Aku ingat nak tunang hujung tahun ni. Kawen tahun depan. So, kena la renovate rumah. Takkan la nak wat kat rumah usang gini."

Haaa! Kan saya dah cakap. Mesti ada sebab dia sebegitu serius. Tak sia-sia saya menselamba badakkan diri saya tadi. Reverse psychology beb!

"Rasanya boleh. Paling lama mungkin 5 bulan. Rumah Awin (bekas rakan sekerja saya) dulu renovate dalam lima bulan gak ar." Saya masih dalam nada selamba.

Linda mencangkung sambil menahan dagu. Saya lap peluh. Panas serr! Nasib baik keta kecik, kalo keta besar, mau banjir ngan peluh saya nak membasuh dalam cuaca panas-panas gini.

"Weh, hang serius ker ni? Aku bukan memain tau nak renovate rumah ni." Linda jerkah saya yang tengah lap cermin depan keta.

"Aku lagi tak suka memain bab-bab duit ni." Kata saya.

Saya tengok Linda tengah kuis-kuis rumput kat depan dia. Masa tu (masih mengekalkan keselambaan) saya tanya;

"Bila hang nak tunang tu? Sapa calon?"

Linda tersengih-sengih cam kerang busuk.

"Aku tak tau la. Entah jadi entah tak. Kalau boleh hujung tahun ni lar."

"Sapakah?"

"Eh.. Entah la. Tak de sapa la. Aku main-main jer."

Hoh.. tipu. Macam la saya baru kenal dia sehari dua. Boleh blah ar!

"Aku tak kisah kalau hang nak kawen dulu. Langkah bendul pon aku tak kisah. Kalau dah jodoh hang sampai dulu."

Linda diam je masa saya cakap gitu. Hurm.. Betulla tu. Ada la tuu.. (Cesstt! Nak rahsia ngan saya ye! Jagalah kamu! Akan saya korek sampai ke lubang cacing!)

Personally, bagi saya, adat langkah bendul semua ni ngarut saje. Kalau dah jodoh si adik sampai, buat apa nak menyiksa bakal suami si adik tu dengan taruk hantaran serba satu la, serba lapan segala? Kan ke nabi pesan suruh mudahkan urusan pernikahan tu.

Pastu saya dengar, ape ntah alasan kena kasi hantaran serba satu tu. Konon-konon taknak si kakak 'terasa hati' sebab adik kawen dulu.

Hoh! Takde maknanya! Kalau si adik taknak kakak dia terasa hati, tolong la cari calon abang ipar tu. Lagi bagus dari kasi hantaran serba satu. Uhuhuhuhuk~


"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir." (Surah Ar-Rum : Ayat 21)


--------------------------------------------

yus cakap : Mentang-mentang la cuti sekolah dah start, semua pon asek wat kenduri kawen saje. Entah bila giliran saya. Wuawuawuawua!
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

8 comments:

  1. best best !


    latingurl91.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. haha selamba je langkah bendul, entri ni ada sikit2 kena ngan aku. aku pun pikir nk repair sket umah, mudah la nanti x la compang camping sangat umah hehe..

    ReplyDelete
  3. haha..
    nnt jmput ye!...
    yus pon ble ag en2?
    *kening2*...

    ReplyDelete
  4. mell : eheheh.. best ker? tengkius.. ;) -singgah selalu ye!-

    parkair : ahahhaha.. compang camping puleks.. mcm kain pelikat kamu la ek?? ehheheh *gurau yep* :D ehem.. kamu dh kaya parkair, leh je nak renovate umah tu skang.. ye tak? ;)

    aina : ye.. insyaAllah. kalo jadi le majlis tu. masih di awang-awangan lagi. wuahhahaha.
    uhuk! saya lambat lagi kot aina.. tak laku2 lagi nih.. nnt2 la nak buat iklan berbayar 'siapa nak jadi calon suami yus' eheheehhe :D

    ReplyDelete
  5. kaya ke? kaya ngan budi bahasa ada lahhhh XD

    ReplyDelete
  6. hehe..pe lagi..cpt2 la cr bkl suami..ngeee~

    ReplyDelete
  7. huahuahua...yg hntaran langkah bendul versi akak tu yg paling tak tahn..carikkan abg ipar ek..hiks22...sy ada calon..nak ke???hahahahahah


    akak ni ptt buat novel ke ape la kak..pantang tidak mesti sy gelak bila bc tulisan akak ni..u r funny in a way...but i love it..heeeee

    ReplyDelete
  8. parkair : kaya dgn budi abhasa le sgt.. huhuhu.. leh caya ker? :P

    huruhara : cemana nak cari? ade cdgn? :)

    rerama : wahh.. rindu kat rerama.. :D errkk??!! wat novel?? oh tidak! akak tak reti.. ehehhe..

    rerama ada calon utk akak? err.. kenalkan la.. uhuhuhuhuuhuk~

    ReplyDelete