rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Thursday, 25 March 2010

8 Makanan Melawan Stress

Siapa la agaknya dalam dunia ni yang tak pernah stress kan? Err.. Bayi, kanak-kanak, kucing cumel dan yang sewaktu dengannya tak termasuk la ek.  

Selain dari mereka-mereka yang saya sebutkan tadi, semua pernah mengalami gejala stress. Start dengan jiwa kacau, pastu kalau tak dikawal akan menjadi stress dan seterusnya burnout. Kalau tak dibendung jugak, hurm, tempahlah batu nisan and booking la tempat kosong kat kawasan perkuburan Islam mana-mana di Malaysia ni.

Ehehehe.. Gurau saje. Jangan marah ek? Nanti lekas tua.  

Sebelum saya merepek lebih panjang, jom kita tengok 8 jenis makanan yang mampu melawan stress. Erm, mungkin mengurangkan stress sebenarnya. Saya dapat info ni dari encik Yahoo.


1. Coklat (Dark chocolate)

Selain dari tinggi kandungan flavanoid, yang mempunyai fungsi ‘penenang’, coklat juga mengandungi phenethylamine, satu bahan kimia yang berupaya merubah mood anda. Semakin pahit coklat yakni semakin dark coklat tu, semakin sihat lah ia. Dari segi kesihatan, kalau nak makan coklat sebagai diet seharian, makanlah coklat yang mempunyai kandungan koko 70% dan ke atas.


2. Susu rendah lemak

Minum segelas susu suam sememangnya dapat melegakan minda. Satu kajian menunjukkan wanita yang meminum empat atau lebih hidangan susu rendah lemak setiap hari boleh mengurangkan kebarangkalian untuk mengalami stress berkaitan PMS, berbanding mereka yang tidak atau kurang mengambil hidangan susu rendah lemak.


3. Bijirin oat

Karbohidrat dapat membantu penghasilan serotonin dalam badan. Serotonin ialah hormon penenang yang membantu melawan kerisauan dan kesan negative akibat dari stress. Hormon ni la yang menyebabkan kita lapar bila stress. Bukan tak boleh makan banyak bila stress, tapi kena pandai pilih makanan yang berkhasiat la kan? Bijirin oat kaya dengan fiber, so badan kita boleh absorb secara perlahan-lahan dan memberi kita rasa kenyang.


4. Tuna

Kajian menunjukkan omega-3 asid lemak dalam ikan seperti tuna dapat membantu mengurangkan stress dengan meningkatkan hormon serotonin dalam badan. Omega-3 juga mampu merencatkan hormon risau iaitu hormon kortisol dan adrenalin.


5. Kacang tanah

Kacang tanah mampu membantu mengurangkan tekanan darah dan amat sesuai untuk mereka yang bekerja kuat dan banyak mengguna tenaga (hormon adrenalin tinggi le katakan!). Banyak jugak kajian yang menunjukkan khasiat dan kelebihan kacang tanah sehinggakan US Food & Drug Administration mencadangkan pengambilan 1 1/2 oz (42.52 g) kacang tanah sehari. Err.. Macam melampau-lampau lak.. Kenyang ngan kacang je nanti. Ehehehhe..


6. Kuaci (Biji Bunga Matahari)

Sumber folat yang bagus, dapat menstimulasikan minda dengan penghasilan dopamine, yang memberi rasa kelegaan pada diri.


7. Bayam

Tau kenapa Popeye makan bayam untuk jadi kuat? Sebab dalam sayuran hijau macam bayam, kandungan magnesium nya tinggi, jadi ia meningkatkan daya tahan untuk melawan stress.

Popeye makan bayam untuk tak stress la. Kalau tidak camna nak lawan Bluto. Kan?


8. Bluberi

Antioksidan dalam buahan ini akan menentang hormon stress dalam badan. (Contoh hormon stress ialah hormon kortisol)

* Semua gambar ihsan Encik Gugel *


-----------------------------------------------------------

yus cakap : Buat entri pasal makanan ni lemah betol lar. Tetibe rasa lapar. Isk!
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

5 comments:

  1. Ok, saya suka semua makanan melawan stress.. maknanya kena makan lebih banyak la...ok shopping groceries time

    ReplyDelete
  2. patut la aku jarang stress, aku suka coklat rupanya. lebih2 lagi yang free.

    p/s:- kucing pun tensen tau, kalau aku lambat bagi makan.

    ReplyDelete
  3. nuraarin : bagus2.. pegi shopping.. utk saya skali.. hohoho.. :D

    parkair : err.. ekau asal free jep memang suka.. cesstt! ;D

    ReplyDelete
  4. kak jie makan oat pesen lain sikit...mcm bubur nasi dgn sayur, bawang goreng, kadang2 letak udang atau bilis goreng

    ReplyDelete
  5. uiyoo kak jie.. cambest je resipi tuh.. wat kan utk saya bley? ehehhehe.. (saje je nak manje2 ngan kak jie.. cesstt!!)

    ReplyDelete