rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Wednesday, 17 February 2010

Erti Syukur

Alhamdulillah. Setelah beberapa lamanya SP nih mengalami kemarau yang sangat, akhirnya petang nih hujan turun dengan lebatnya. Syukur alhamdulillah. :)

Masa saya cuti kat kampung 4 hari lepas pon, cuaca sangat kemarau. In fact, kawasan utara Semenanjung Malaysia mengalami kepanasan tahap pemanasan global yang sangat! Kemarau serr, takde ujan, malah angin yang sepoi-sepoi bahasa Melayu pon malu-malu alah jer nak bertiup. Rasa memang sangat panas, menusuk ke tulang sum-sum. (Melebih-lebih pulak saya eh! Tapi serius betol! :D )

So, petang nih bila tetibe hujan turun dengan lebatnya di SP, saya rasa sangat seronok! Sangat bersyukur. Alhamdulillah.. :)

Untuk mereka-mereka yang pernah belajar subjek Sains mesti taupasal pemanasan global kan? Yang sekarang nih tengah melanda, panas yang teramat, bahang giler-giler, semua nih akibat pemanasan global la. Macam kat Antartika sana, iceberg (yakni ketulan ais di lautan ais) dah mencair dengan ketara. Itu pon disebabkan pemanasan global la. Global warming, dan climate change. Perubahan cuaca global.

Pemanasan global bermaksud peningkatan pantas suhu dunia secara global, dan tidak secara semulajadi yang berupaya mengubah cuaca dunia dengan sangat teruk dan drastik.

 
* Iceberg Cair *

* Muller Ice Shelf *

Dilaporkan bahawa Muller Ice Shelf, kat Lallemand Fjord, Semenanjung Antartika, dah mencair selepas 400 tahun mengalami proses pembekuan. Ini merupakan antara iceberg yang terbesar di dunia (paling besar is Larsen), maka pencairan ini merupakan sesuatu yang sangat sensitif dalam menaikkan suhu kawasan setempat. Larsen pulak dah mencair sebanyak 1200 meter persegi pada awal 2002. Sekarang suhu dunia semakin tinggi dan meningkat, maka makin banyak ais-ais yang akan mencair. Keadaan ini akan menghasilkan kawasan daratan glasier yang akan menaikkan paras laut.

Bayangkan kalau semua ais ni cair?? YAA.. kita semua akan tenggelam!! Errkk??!!

Berdasarkan kisah-kisah dari Al-Quranul Karim, kaum-kaum yang terdahulu dimusnahkan dengan perkara-perkara dahsyat, dan salah satunya ialah diTENGGELAMkan oleh banjir besar!

"Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya, maka ia tinggal di antara mereka seribu tahun kurang lima puluh tahun. Maka mereka ditimpa banjir besar, dan mereka adalah orang-orang yang zalim." (Surah Al-Ankabut : Ayat 14)

Mahukah kita ditimpa azab yang sama? Nauzubillah.

Semua yang dinamakan pemanasan global nih, kalau dihayati balik adalah kesan dari tangan-tangan manusia jugak, yang memusnahkan Bumi sedikit demi sedikit.

Greenhouse effect (Kesan rumah hijau) akibat pelepasan karbon dioksida yang melampau, penggunaan CFC, metana, dan gas-gas lain dalam kehidupan seharian merupakan punca utama terjadinya pemanasan global. Contoh mudah yang kita kurang aware ialah penggunaan kereta yang semakin meningkat di kota-kota, penggunaan aircond, peti sejuk, dan banggunan yang bercermin (yang memantulkan kembali cahaya matahari ke ozon, dan menipiskan lapisan ozon).

Masyarakat-masyarakat barat masih nak bersikap 'ignorant' bila mereka insist mengatakan global warming adalah satu proses natural yang berlaku akibat proses pemanasan oleh matahari.

Heh. Tak mahu mengakui kesilapan sendiri. :D

Bila mengalami kepanasan yang sangat semenjak dua menjak nih, saya terfikir, bahawa keadaan panas nih sedikit sebanyak merupakan suatu 'penyiksaan' kepada manusia. Dan turunnya hujan benar-benar merupakan suatu rahmat kepada manusia!

Lihat sendiri. Penyiksaan tu lahir dari tangan manusia, dan hujan sebagai rahmat tuh adalah dari Tuhan Yang Maha Penyayang.

Cuba fikir. Mana ada method nak memangkinkan ataupon nak 'buat' hujan turun kan? :D

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." " (Surah Al-Baqarah : Ayat 30)

So, bersyukur lah kita sebab Allah masih sayang dengan kita. Kita tak reti menghargai Bumi nih, buat macam-macam jenis maksiat atas Bumi, tapi Allah still maafkan kita. Masih lagi turunkan hujan untuk kita bila kita menghadapi situasi panas yang sangat. Alhamdulillah.

Dan selalu kita sedar yang Allah itu sememangnya Maha Pengasih. Diberikan kita ujian. Kepapaan, kemelaratan, kesedihan melampau, kekecewaan dan segala macam penderitaan, tapi Dia tak pernah lupa untuk berikan kita penawarnya. Pasti ada hikmah di sebalik kisah duka kita. Pasti ada rahmatNya yang tersembunyi. Pasti pertolonganNya akan tiba.

Cuma kita yang ingkar. Tak reti bersyukur. Bila diberi ujian, kita merungut. Bila diberi pertolonganNya dan kejayaan, lupa pulak nak bersyukur.

Saya selalu berpegang pada kata-kata Sabar atas ujianNya, dan syukur atas kurniaanNya. :)

Kita nih kadang kala selalu sangat tengok kelebihan orang lain, dan terlalu nak mengejar kesempurnaan. Sebab tu susah nak bersyukur.

 * Macam-macam.. Yang kurus nak gemuk, yang gemuk nak kurus.. *

Macam kes nih saya jumpa kat youthsays, saya just terfikir.. Bersyukur la dengan keadaan diri kita. Gemuk ker, kurus ker, besar ke, kecik ker, tembam ker, keding ker, yang penting SIHAT. Kesihatan tu merupakan kurniaan Tuhan yang paling berharga!


--------------------------------------

yus cakap : Baru panas kat dunia nih saya dah tak larat, habis ruam-ruam seluruh badan sebab panas sangat, nanti kat alam 'sana' macam mana la ek? Matahari atas kepale jer.. Astaghfirullah al azimm...
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

1 comment:

  1. baguslah sp dah turun hujan.. semoga org2 kat sp sume x lah berpanas2san lg.. antara cara2 kite nak bersyukur ni,
    1.Syukur dengan hati, iaitu kepuasan batin atas anugerah.
    2.Syukur dengan lidah, dengan mengakui anugerah dan memuji pemberinya.
    3. Syukur dengan perbuatan, dengan memanfaatkan anugerah yang diperoleh sesuai dengan tujuan penganugerahannya.

    ReplyDelete