rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Friday, 25 December 2009

Tujuan Yang Tersasar

Kewujudan pelbagai jenis 'social networking site' seperti MySpace, Friendster dan Facebook menyebabkan saya terfikir, pentingkah semua laman web seperti ni? Untuk makluman, saya memang ada akaun bagi ketiga-tiga laman web yang disebut tu. Akaun MySpace dibuat pada 2006, Friendster 2007 dan Facebook, baru-baru ni jer, 2009. Semua atas saranan kawan (dan adik) saya. Kembali kepada persoalan, relevankah semua website sosial nih? Nih baru sebut tiga laman web, ada banyak lagi web yang lebih kurang sama fungsinya, Tagged, Hi-5, Fanbox, Ning, blablabla.. Banyaaakkk lagi (yang saya tak tau kewujudannya pon).

Tak dinafikan, ada kebaikan di sebalik kewujudan website-website ni. Contoh paling glemer is, "senang nak keep in touch dengan kenkawan."

Mungkin ada benarnya. Cuma kadang-kadang tu saya jadi pelik, ada sesetengah profile kawan saya yang friendsnya sampai beribu-ribu lemon. Biar betik!! Ramai betul kawan dia. :) Friends saya jangan kata 100, 30 pon tak sampai (akaun facebook le). ehehhee..

Lain pulak dengan akaun MySpace saya yang skang ni mencecah 100 friends. Ye masih sikit berbanding orang-orang lain. Tapi, walaupon sikit, saya dah keliru kekadang bila diorang post shout out kat profile atau tetibe kasi komen, saya terfikir, "bila masa dia ni jadi kawan aku?"

Bagitu jugak akaun Friendster. Akaun ni diwujudkan sebab kunun-kununnya senang la bagi saya dan kenkawan matrik dan uni untuk 'keep in touch'. Siap ada la group sendiri lagi. Tapi sampai sekarang, group tu dah lebih setahun tak di update, takde apa-apa perkembangan. Keep in touch ekk gitu??? Hurmm..

Sekarang ni, disebabkan 'konon-konon' taknak ketinggalan, saya pon buat akaun Facebook pulak. Ada dalam berapa je kawan saya. Kawan yang betol-betol kawan dalam real life mungkin berapa orang, pastu campur dua tiga orang yang 'kenal' di alam maya.

Itula masalahnya. Memang tak salah nak menambah kenalan. Di alam maya pon apa salahnya. tapi, saya tak nampak kepraktikalannya. Mula-mula memang la saling bertanya khabar, whatever yang di shout out kan, pasti ada yang komen. Tapi sampai bila? Nak-nak lagi kalau yang ramai friends tu. Larat ke dia nak layan 1000 shout out/ mesej/ komen yang kenkawan dia bagi?

Itu baru satu akaun. Kalau ada tiga akaun? Lima? Sepuluh? Ish.. Macam tak realistik je nampak gayanya. Bagi saya lebih baik stick pada satu, tapi padat. Apa guna join macam-macam website tapi semua haprak.. eheheheh..

Mungkin saya patut kensel akaun MySpace ngan Friendster saya. Biar stick dengan Facebook jer. Senang cerita. Tak payah nak banyak-banyak kali taip email dan masuk password pastu tekan Login. Buang masa. Bila fikir-fikir balik, macam dah lari tujuan dan fungsi laman web ni semua. Sekadar nak menambah kenalan, dah tu, hilang ditelan zaman. :)

Tapi ni pendapat saya je la. Baru-baru ni saya wujudkan blog, and join Geng Blogger pulak. Saya pon tak tau kenapa saya leh join laman web nih. Memang bagus laman web nih. Yang tak bagusnya, saya. Ye la, bila tengok blog-blog orang lain, terasa kerdilnya diri. Terfikir, buat apalah saya nak menyelit-nyelit di kalangan blogger-blogger yang dah profesional semua ni. Sedangkan saya masih merangkak lagi.

"Tuhan yang telah mencipta dan mengatur kejadianmu, lalu menjadikan anggotamu sesuai (dengan tujuan yang kerananya anggota itu diadakan), serta menjadikan (binaan tubuh badanmu) sama padan dengan kekuatannya." (Surah Al-Infitaar :Ayat 7)

Bila dengar pulak kata kenkawan yang wat 'bisnes' ngan encik Nuffnang, lagi ler terasa kerdil saya nih. Baru sedar kekolotan diri yang ala-ala baru keluar dari tempurung kelapa tua.

Cuma, dah memang saya set dalam hati masa buat blog ni dulu, saya bukan nak kejar hits, atau kutip follower ramai-ramai, apa lagi nak buat duit dengan blog saya yang cam hampeh nih, tapi saya just nak berkongsi pengetahuan, kisah dan perjalanan hidup. Setiap kisahnya berbeza. Jadi kalau dapat dikongsi kisah tu, alangkah baiknya. Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan.

Sebab tu saya tak kisah kalau saya takde ramai follower, yang penting, kalau someone singgah blog saya, ada benda yang dapat dikutip untuk dijadikan manfaat dan peringatan pada kita semua (khususnya umat Islam) dan terutama sekali pada diri saya sendiri. InsyaAllah. Tu je hasrat saya. Ehehehhe.. :)

"Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?" (Surah Al-Baqarah : Ayat 44)

:)
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

3 comments:

  1. saya tiada akaun Myspace, Fs, Fb, Tagged, Hi-5, Ning.... semua tu walau selalu dapat invitation kat email - bukan keperluan.

    dlm dunia internet ni, ada berbagai sisi positif dan negatifnya, kita kenalah pandai menapis apa yang sesuai dgn diri

    ReplyDelete
  2. Ehem.. betol tuh.. tupasal saya fikir lebih baik kensel je akaun daripada basi macam tu jer.. mungkin stay satu, in case nak jemput datang makan kenduri nnti.. wuahahaha :D

    ReplyDelete
  3. salam ziarah..
    hmM..kita hidup atas keperluan..
    agreE with u..cukup satu sj..cam saya pun hanya ada bl0g sj, untuk brk0ngsi ilmu, pandangan & pnGalaman..myb kawan2 pun ley keep in t0uch here..

    ReplyDelete