rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Monday, 21 December 2009

Monday Blues

Saya mulakan hari Isnin 21.12.2009 dengan satu perasaan yang bercelaru. Rasa sedih + risau + bimbang. Mungkin sebab semalam kot. Semalam saya borak ngan sorang kawan a.k.a ex-roommate masa kat matrik penang dulu kat YM. Fariza namanya. Rindu giler kat dia sebab dah lama tak borak, nak jumpa memang tak la sebab dia kat Indonesia skang, study for medic. So, borak punya borak sampai larut malam. Ehehehe.. :)

Macam-macam topik la kitorang bukak, dari topik yang happy - dia dah pregnant 4 bulan dah skang, hopefully dpt la baby boy cam yg dia inginkan.. eheheh - , topik yang merepek - sempat lagi kitorang reminisce back zaman 'kanak-kanak' time kat matrik dulu.. memang cam ampes sekor2.. wuahahhaha - kepada topik yang lebih tak boleh blah - soklan femes yang akan keluar "bila ko nak kawen?".. adess - dan jugak topik tentang family memasing.. :)

Seperti selalu, Fariza akan tanya pasal mak saya. Bila dia sebut je pasal mak, mata saya dah mula bergenang ngan air mata dah. Ntah la. Sensitip sangat kalau cakap pasal family, nak-nak lagi pasal mak saya. Teringat mak kat kampung, nasib baik skang ni adik saya, Linda ada kat rumah. Dia tengah cuti sem, so leh jaga mak. Kotidak, lagi la saya tak boleh wat keje.. huhuhuhu..



Saya cerita serba sedikit kat Fariza pasal mak yang skang tak berapa sihat, yang dah mula payah untuk bercakap (mungkin sebab blood pressure dia), kerisauan saya kalau-kalau mak kena strok, dan kebimbangan yang memang saya taknak fikir - kehilangan mak. :(
Saya memang tak dapat bayangkan hidup tanpa mak. Saya dah takde abah, saya just hoping saya ada mak saya sampai bila-bila! Amin..

(Dah ngalir dah air mata nih.. ish!)

Nasib baik semalam masa borak ngan Fariza saya tak on webcam, kotidak malu saya! Saya memang tak suka orang tengok saya menangis, sebab hodoh! ehehehhe :) Mungkin berbekas dari rasa sedih nih, campur dengan sindrom Monday Blues buatkan saya rasa sangat bengong! Uhuk uhuk uhuk..


Sebenarnya, jarang saya nak cerita pasal family kat kenkawan saya, sebab saya malas nak menyusahkan orang untuk dengar kisah hidup saya yang tak menarik nih. Tapi, Fariza antara kawan baik yang saya boleh cerita. Sebab kitorang leh faham memasing. Tak tau la, mungkin saya ni ada split personality kot, kat setengah orang saya boleh pretend happy, walaupon sebenarnya saya tak la happy sangat. Hipokrit kah? Hurmmm..

Saya cuma selalu set dalam hati, walau apa pon yang berlaku, life must go on. Selagi belum dipanggil Tuhan, selagi tu kena teruskan melangkah. Selagi belum sampai 'kiamat kecil' kat diri kita, jangan putus asa! Think positive. :)

"Tiada yang berputus asa dari rahmat Allah, melainkan orang-orang yang sesat." (Surah Al-Hijr : Ayat 56)

Biasala kan.. langit tak selalu cerah, hidup tak selalu indah. laut pon ada pasang surut, bumi pon ada panas dan hujannya, macam tu la kehidupan kita. Bila kadang-kadang Tuhan nak bagi rasa sedih tu, redha je la. Sebab lebih mudah bagi manusia mengingati Allah bila dalam kesusahan berbanding ketika senang. Mungkin ujian Allah tu untuk bagi kita ingat pada Dia. :)
Macam yang saya cakap pada Fariza, setiap manusia dah ditentukan ujiannya. Semuanya berdasarkan kemampuan manusia tu.

"Allah tidak memberati hambaNya melainkan sekadar kemampuannya. Baginya pahala atas kebajikan yang diusahakan, dan dosa atas kejahatan yang dilakukan." (Surah al-Baqarah : Ayat 286)

Ya Allah, panjangkanlah umur mak, berikanlah emak kesihatan yang baik sentiasa.. amin yarabbal alamin..
:)
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

5 comments:

  1. sob22..den pown sedey baca kisah ni....(sambil lap air mata ngan tisu premier)

    ReplyDelete
  2. ehhehehe.. sakit tak bos kena belasah? *padan muke*

    lalallalalla :D

    ReplyDelete
  3. isk...kijam nye die..sob22..(lap air mata kat tudung die)

    ReplyDelete