rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Sunday, 27 December 2009

Hari Lahir Emak

Ehem.. Dah berapa hari saya tak jenguk alam maya. Tak check emel. Tak update blog. Tak ada masa langsung nak mencelah masuk ke alam maya ni. Sibuk le katakan. Bukan sibuk bercuti (walaupon memang cuti panjang kat kampung) tapi sebenarnya sibuk berhadapan dengan realiti alam nyata. Semalam, 26 haribulan Disember is birthday mak saya. Tapi memang tak gembira langsung!

Tak gembira sebab kitorang sambut besday mak kat hospital. Satu tempat yang paling saya benci sekali dalam dunia nih! Heh. (Mungkin kenyataan ni terhasil dari perasaan bercelaru saya masa ni, jadi no offence ya!)

Saya bawak mak gi hospital pada 26.12.09 setelah saya tengok keadaan mak makin teruk. Memula, difficulty in speaking. Pastu, tangan kanan mak start numb dan tak gerak. Dan yang terbaru bila kaki kanan mak dah semakin tak dapat melangkah. Saya bawak mak gi hospital, dan memang dapat dijangka walaupon oleh budak darjah tiga, mak saya dah dapat hadiah Strok!

Last-last sekali, ke wad le jawabnya. Itula hadiah hari lahir untuk mak. Ujian, ujian.. :(

"Demi sesungguhnya akan Kami uji kamu dengan suatu cubaan, yakni ketakutan. kelaparan, kekurangan harta, manusia, buah-buahan. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (dengan ujian)." (Surah Al-Baqarah : Ayat 155)

Harap dapatlah diberi kesabaran kepada saya dan adik-adik. :-/

Sebenarnya, saya tak suka hantar mak ke hospital, dan terpaksa menghuni wad. Tapi daripada menyerahkan nasib kepada 'bomoh terhandal di Malaysia' (seperti dicadangkan oleh beebrapa sedara mara), saya rasa hospital ialah jalan terbaik yang saya boleh pilih.

Semalam, masa hari lahir mak, saya mintak kat adik saya untuk teman mak kat wad (asalnya dia nak temankan). Payah jugak le saya nak mengangkat dan mengusung mak saya yang seberat 65kg tu ke bilik air, nak angkat dia untuk duduk, dan nak menahan belakang mak masa duduk supaya dia tak terlentang ke belakang. Tapi, sebab saya ingat, dengan tangan kanan mak tu la dulu menyuapkan saya makan, dengan kedua tangan tu la dulu mendukung saya masa saya kecik, saya kuatkan diri jugak le. Saya pon malas nak mintak tolong nurse, almaklumla, diorang ade keje yang lebih 'serius' nak dibuat daripada tolong saya pakaikan pampers kat mak. *sigh*

Disebabkan esok 28.12.09 saya kerja, jadi tugas teman mak malam ni diganti oleh adik saya Linda. Harap-harap mak akan makin sembuh. Tadi adik saya maklumkan mak dah kena pakai tiub oksigen pulak. Makin tak senang hati saya nak pergi kerja esok. :(

Saya tak pasti Linda leh angkat mak ke tak sensorang, tapi saya dah pesan, kalau dia tak dapat buat, mintak tolong nurse. Malangnya, baru je saya dapat sms dari adik saya ni cakap dia mintak tolong nurse untuk angkat mak, dan kata adik saya;

'nurse wat tak tau je.'

Heh. saya dah agak. :-/

Tu sebab saya BENCI hospital! :)


yus cakap : Selamat Hari Lahir Mak.. Semoga panjang umur dan kembali sihat. Amin yarabbal alamin.
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

2 comments:

  1. Kuatkan semngat ye kak yus..Mungkin nni cabaran dan dugaan yg Allah bg nak tgk sejauh mn akak bersabar.Sy doakn emak akak akn kembali sihat..Amin

    ReplyDelete