rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Wednesday, 30 December 2009

Azam Baru? *Edisi Garu Kepala*

Malam ni saya rasa sungguh marah dengan encik celcom. Berkali-kali dia mematikan diri di saat saya sedang melayari alam maya ni. Eksaited je saya berjalan-jalan cari pasal kat blog-blog hebat bila tetiba page putih Cannot Find Server muncul menggelapkan suasana keceriaan saya. Ish!


Ehem.. esok dah hari terakhir 2009 kan? Cepat nye masa berlalu. Apa saya nak tulis kali ni ek? Highlight utk tahun 2009 saya dah post kat sini. Tinggal azam tahun 2010 le pulak yang takde lagi nih. Masalahnya, kali ni saya betol-betol takde azam baru. Serius. Apa nak jadi dengan saya nih? Sebagai seorang wanita yang akan mencecah suku abad tahun depan (ehem.. tinggal sehari je tahun depan tu), saya sepatutnya mempunyai misi dan visi untuk dicapai. Ahak ahak dan ahak lagi.. Agak hampes dengan ayat tu. Cis!

Cuma ada beberapa perkara je dalam kepala saya sekarang nih.

1. Of course la, kesihatan mak saya.

Ni bukan azam kan? Ini satu harapan. Satu doa yang tulus. Satu wish yang sangat-sangat saya harap dimakbulkan Allah s.w.t. Saya pernah fikir, biarlah saya tak mempunyai apa-apa, tapi saya nak emak saya selalu ada. Dan saya betul-betul memaksudkannya..

"Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah; dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri. Dan Kami telah mengutus engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul (yang membawa rahmat). Dan cukuplah Allah menjadi saksi (yang membuktikan kebenaran hakikat ini)." (Surah An-Nisa' : Ayat 79)

2. Kerja baru.

Ini memang tak boleh tahan lagi. Saya nak kerja baru!! Tapi, sebelum dapat kerja baru tu, saya tak boleh give up dengan kerja sekarang. Jadi walau betapa malasnya saya nak pergi keja sekarang ni, terpaksa la saya gagahkan kaki pergi jugak.

Dulu nak pergi kerja, kol 7 dah siap semua dah. Siap galas beg nak gi keja dah. Sekarang ni, kol 7 baru terhegeh-hegeh nak pegi mandi. Lepas subuh sempat lagi nak baring-baring dulu. Wuaaa.. sangat malas!

3. Saya rasa saya nak kawen la.

Huwarghhh!! Ayat tak bleh blah! Mana nak cari calon ni haa?

Takde la. Sebenarnya, nak kawen tu bukan dalam list priority saya. Serius nih. Bukan memain. Sebab ye lah, mana leh nak kawen lagi, mak tak sihat lagi. Nanti saya kawen cemana nak jaga mak kan? Ehehehe..

Yang sebenarnya merisaukan saya ialah soalan-soalan yang semakin hangat ditanya. Yang secara tak langsung boleh menghangatkan hati saya jugak.

"Bila nak kawen?"

Adoii.. 3 perkataan jer. Tapi sangat geram! Letih nak menjawab. Tak tau nak jawab ape dah. Saya selalu bagi jawapan,

"Tak laku la. Takde orang nak."

ataupon

"Belom sampai jodoh lagi."

Pastu sesiapa yang tanya tu pon akan start bukak ceramah. Antara isinya for sure la, jodoh tak datang kalau tak dicari.

Betolker? Saya agak skeptik sikit dengan pernyataan nih. Bagi saya, bukan kerja orang perempuan nak pegi cari 'jodoh' dia kan? Tu kerja orang lelaki. Saya masih berpegang dengan kata-kata perigi takkan cari timba. Setuju tak dengan pandangan saya nih? Mungkin saya sorang je yang masih berpegang dengan kata-kata nih. Heh, pedulik hape saya! :)

Tapi nanti saya dibidas lagi,

"Kalau kamu tak cari, tak kawen la kamu sampai ke tua. Lelaki dah makin pupus sekarang ni."

"Takpe la kalau diorang pupus pon. Apa nak dihairankan? Kepupusan diorang takde kaitan dengan perjalanan kisah hidup saya." Kata saya.. dalam hati.

Dalam hati je la saya leh jawab. Selalu macam tu la. Teruk la diorang nih. Selalu bagi soalan sensitif nih. Mana saya nak GALI jawapan untuk soalan tu?

Balik kampung nanti nenek bukak tajuk tu. Jumpa kawan kat pasar malam, soalan tu jugak yang keluar. Dekat tempat kerja pon, kena lagi serang dengan soalan yang sama. Jumpa member lama kat Facebook pon tanya soalan tu. Ape kes??!!

Aduhai. kalau setiap orang yang tanya soalan tu pada saya, saya cas RM1, mungkin sekarang saya dah sekaya Irfan Khairi. Atau lebih kaya dari dia. Ehehhehe..

Hurmm.. 25 tahun dah saya tahun depan. Cam tak sangka je saya akan se'tua' itu. Macam baru semalam jer saya umur 15 tahun, dan dengan selamba memontengkan diri dari kelas Geografi pada waktu itu. Haii.. Dah tua dah saya. :)


-----------------------------------------

yus cakap : Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain. (Waaaa.. ape kaitan??? Takde kaitan!! Ahahahakz..)


"Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu." (Surah An-Nisa' : Ayat 1)
:)
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

4 comments:

  1. semoga emak kamo sihat ye

    gatai naa mahu kawin,saya pun tapi tapi muda lagi.haha

    ReplyDelete
  2. timer kasih biela.. :)

    sy dh tua.. biela muda lagi takpe tak kawen lg.. eheheh.. malu2 kucen dah sy nih.. :D

    ReplyDelete
  3. Semoga emak...sihat...nati xda dh alasan, x nak kwin...hehehe...jemput tau...

    ReplyDelete
  4. hahhaha.. kuz.. mak sy bukan alasan.. kan ke sy cakap sy tak laku.. wuhuhuhu.. :)

    ReplyDelete