rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Monday, 28 December 2009

5 Jenis Buahan Magik

Entah ape pasal ntah tetibe je post kali nih saya nak berkongsi tentang info kecantikan. Biasalah, kecantikan adalah hak milik setiap insannn.. (malu jer nak cakap pasal kecantikan bila orang yang bercakap ni tak cantik pon.. ehehhehe), so tolong le jangan tanya saya if it works or not. Sebab bagi saya buah-buah ini lebih sedap dimakan daripada dibiarkan kering a.k.a ditepek di wajah. Huhuhuhu.. :)

Info ni saya jumpa dari internet. Jom kita tengok lima jenis buah-buahan yang mampu bertindak magik ke atas kulit anda, dan menjadikannya bersinar-sinar bak bulan purnama (exaggerate jer nih..).

1. Betik


"Buah betik mempunyai enzim yang dinamakan papain (apa-apain sih) yang mampu bertindak sebagai pencuci muka yang sangat baik. Ia juga mampu menyegarkan kulit wajah yang tidak terjaga dan berminyak. Ia sesuai untuk mereka yang mempunyai kulit wajah berminyak dan mampu mencerahkan kulit wajah." kata pakar kecantikan, Shanaz Husain.
  • Kulit betik boleh diguna begitu saja atau dicampur dengan bijirin oat atau madu dan di tepek di muka selama 10 minit. Bilas dengan air sejuk apabila ia mengering.
  • Kulit betik boleh dicampur dengan kulit timun dan diletakkan di keliling mata untuk mengurangkan 'eyebag' ataupun lingkaran hitam dikeliling mata.

2. Epal
"Selain mengandungi vitamin dan mineral, epal mengandungi pektin dan agen pencerah yang dapat mencerahkan kulit, malah dapat membaiki sistem peredaran darah. Epal lebih sesuai untuk mereka yang mempunyai kulit yang sensitif." kata pakar kecantikan semulajadi Suparna Trikha.

  • Untuk memulihkan sunburn, tambahkan glycerin ke dalam kulit epal yang dikisar dan tepekkan di muka selama 15 minit. Basuh dengan air sejuk.

  • Untuk kulit yang kering dan tidak terjaga, campurkan dua sudu epal (yang dilenyek) dengan dua hiris betik, kemudian tambahkan satu sudu krim segar, dan mix kan dengan bedak. Sapukan di kulit wajah yang bersih dan biarkan selama 15 minit. Basuh dengan air sejuk. Hasilnya kulit wajah yang menyegarkan.

3. Pisang

"Pisang yang sudah masak dan masih segar sangat elok digunakan sebagai 'mask'. Bukan sahaja merapatkan dan membersihkan pori-pori wajah, tetapi juga dapat menyegarkan kulit wajah yang kering." akui Dr Shoba Sehgal, pemilik spa dan zon kecantikan, VLCC.
  • Lenyekkan pisang dengan sesudu madu, tepekkan di muka selama 10-15 minit. Hasilnya akan menyegarkan wajah dan menjadikan wajah lebih lembut dan halus segar.


4. Oren

"Buah-buahan sitrus memang terkenal dengan agen penegang wajah. Sapukan kulit oren kepada wajah untuk menegangkan muka dan mencerahkan tona wajah." menurut Shahnaz Husain, pakar kecantikan.

  • Kisarkan dua biji oren dan sejukkan ia di atas dulang. Ketulan oren (jus) ini boleh digunakan dengan segera pada kulit muka yang letih, suram dan berminyak untuk kesegaran yang nyata.






5. Pomegranate (delima)

"Ia baik untuk kulit wajah yang berminyak dan gabungan kering-berminyak (combination). Kaya dengan AHA, jus pomegranate bertindak sebagai agen penegang wajah dan juga penyegar semualajadi." akui Suparna Trikha.
  • Asingkan biji pomegranate dan gunakan ia sebagai 'face skrub'. Ia menyingkirkan lebihan minyak dan menyegarkan wajah.

  • Dengan menggunakan kapas muka, sapukan 50ml jus buah ini ke wajah dan biarkan selama 10 minit. Bilas untuk dapatkan wajah yang segar.
Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

6 comments:

  1. haha... saya pun..
    buah kelapa pulk macmne?? hehe

    ReplyDelete
  2. wah.. semua suka makan buah ek? bagus utk kesihatan..:D

    buah kelapa ye prof? senang jer, amek airnye taruk ais.. minum.. leh hilang dahaga.. ehehhehe :D

    ReplyDelete
  3. salam, memang menarik info ni tp yg renyahnye ialah cara nak buatnyer ler, so dr susah2 baik bli jer produk yang berlambak kat pasaran, hehehe...

    ReplyDelete
  4. cikgu isza : kena la rajin sikit.. baru leh tengok hasilnya..

    (saya yang pemalas nih memang le takkan buat semua ni.. wuahahahha)

    ReplyDelete
  5. buah kurma,tin dan zaitun xde?

    ReplyDelete