rss
twitter
    Jom Ikut Saya di Twitter :)

Tuesday, 22 December 2009

10 Peraturan Menceriakan Hari Anda

Pernah tak anda bangun pagi dan terasa sangat MALAS? Sangat tidak bermotivasi. Rasa macam nak sambung tidur je. Malas betul nak pegi kerja, malas nak masuk kelas, malas nak pegi mandi pon. Tapi, nak tak nak kena pegi jugak, apa boleh buat, dah itu rutin seharian. :)


Sebenarnya, semua bermula dari minda. Minda dah set macam tu, so yang jadi 90% macam tu la. So, mulai sekarang, kita set dalam minda kita untuk tidak malas! Bermalas-malasan, atau bertangguh, atau procrastination dalam bahasa inggerisnya, merupakan sifat syaitan. Jadi, sama-samalah kita berusaha menghindarinya dengan menghayati 10 peraturan ni yep.. Set dalam minda peraturan-peraturan ni bila bangun tido.. ehehehhe.. :)




  1. Hari ni saya TAK AKAN BALAS BALIK; kalau orang kutuk saya, marah saya, buat jahat dengan saya, saya tak akan balas balik perbuatan mereka dengan cara yang sama.

  2. Hari ni saya akan MINTAK TUHAN MERAHMATI 'MUSUH' SAYA; 'musuh' boleh wujud dalam ahli keluarga, rakan sekerja, orang di tepi jalan, sesiapa juga, tapi kalau mereka memusuhi saya, saya doakan mereka diberkati Tuhan.

  3. Hari ni saya akan BERHATI-HATI DENGAN PERCAKAPAN saya; saya akan cakap benda yang baik, tak akan mengumpat, memilih kata-kata yang baik, dan cuba untuk tak lukakan hati orang lain.

  4. Hari ni saya akan MELANGKAH KE HADAPAN; saya akan cuba membantu sesiapa yang dalam kesusahan.

  5. Hari ni saya akan MENJADI PEMAAF; saya akan maafkan sesiapa yang menyedihkan atau mengguris hati saya.

  6. Hari ni saya akan MELAKUKAN KEBAIKAN PADA ORANG LAIN; dan akan lakukan secara senyap-senyap. (supaya tak riak)

  7. Hari ni saya akan MELAYAN ORANG LAIN SEPERTIMANA SAYA HENDAK DILAYAN; saya berpegang pada prinsip ini terhadap sesiapa jugak.

  8. Hari ni saya akan MEMBANGKITKAN MOTIVASI DIRI SESEORANG; dengan senyuman saya, atau kata-kata yang baik, dan menyabarkan mereka yang bermasalah.

  9. Hari ni saya akan MENJAGA DIRI SAYA SEBAIK MUNGKIN; sebab saya bersyukur dengan tubuh badan yang diberi Tuhan, dengan makan makanan yang baik dan sihat.

  10. Hari ni saya akan MENDEKATKAN DIRI DENGAN TUHAN; saya akan bersolat dengan baik, membaca buku-buku yang bermotivasi, dan 'bercakap' dengan Tuhan saya.
---------------------------------



"Apabila hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. aku perkenankan doa orang yang meminta, bila ia minta kepadaKu. tetapi hendaklah dia mengikut perintahKu, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk." (Surah al-Baqarah : Ayat 186)



:)

Bookmark this post:
StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

No comments:

Post a Comment